torsdag 8 oktober 2009

Hungerspelen!



















Hungerspelen av Suzanne Collins!

Jag har länge tänkt att jag ska läsa Hungerspelen men det har aldrig riktigt blivit av så när min svenska lärare tog med sig en låda med böcker så vi fick välja vilken vi ville läsa och där låg Hungerspelen och liksom väntade på att jag skulle ta tag i den. Vi skriver noveller i skolan så man skulle läsa lite när man tröttnade på att skriva och jag älskar att skriva även om jag inte gör det så ofta så älskar jag det och jag kände att jag inte kunde börja läsa boken riktigt än. Men sen frågade min lärare om jag kunde läsa lite ur den och berätta vad jag tyckte, hon sa att den var lite seg i början och jag tyckte faktiskt att första kapitlet var lite segt men sen var jag ju så klart fast i boken. Min lärare ville att jag skulle ha läst lite till nästa torsdag men jag har ju redan läst ut den så hon kan få en recension om hela boken och ni med. :)

24 DELTAGARE BARA EN ÖVERLEVER ALLT DIREKTSÄNDS

Hungerspelen följs av alla, är årets största tevehändelse och varenda del filmas.
Två ungdomar från varje distrikt förflyttas till huvudstaden, där de stylas, intervjuas, tränas och får möjlighet att skaffa sponsorer innan de släpps ut på arenan.
Katniss Everdeen älskar sin syster Prim mer än nått annat, hon skulle skydda henne från allt till och med om hon skulle bli uttagen till deltagare i Hungerspelen.
Så när Primrose Everdeen lottas som en av deltagarna har inte Katniss nått val utan tar Prims plats i Hungerspelen.

Hungerspelen är en av de bästa böckerna jag läst, Suzanne har inte glömt nått när hon skrivit den allt finns med kärlek, svek, skräck, sorg och svåra val.
Jag blev helt förälskad i denna underbara bok, den är otroligt hemsk men också otroligt välskriven och bra. Just nu håller Elin på att läser tvåan Fatta eld men om hon inte gjort de hade jag sprungit raka vägen till henne och tagit den från hennes enorma bokhylla. Jag kunde verkligen inte sluta läsa och när jag väl läst färdigt kunde jag inte sluta tänka på den.

Hungerspelen blir också film 2013 otroligt spännande!

2 kommentarer:

  1. Tack för den fina responsen Klara! Jag ska föra vidare till de andra svensklärarna att de verkligen kan rekommendera Hungerspelen till bokälskare på skolan :) Och tack för att jag äntligen har en blogg som jag faktiskt har ett intresse att följa och läsa!
    Liv

    SvaraRadera
  2. åå jag är på sista boken och den är bah sååå bra! <3 jag är team peeta, ni då? PS. typ alla tjejer i klassen läser den + en kille ^^

    SvaraRadera