måndag 5 oktober 2009

Halvtidsindianen Junior

Alexie, S - Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian - 29669220 Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian. Hur kan man vara halvtids indian undrade jag. Och Junior gav mig svaret. Han tar chansen och börjar på en vit skola. En lärare har sagt till honom att han måste komma ut ur reservatet och inte fastna där som alla andra. Alla hans kompisar och andra i reservatet tycker att han är en svikare men Junior vet att hans lärare har rätt. I reservatet är nästan alla fattiga och de vuxna super upp de få pengar de får.

Egentligen är själva handlingen ganska hemsk. Men större delen av berättelsen är skriven med humor och det gör historien lite lättare även om man inte direkt skrattar.
Det förvånar mig inte alls att författaren fått flera priser för boken. För egentligen är boken väldigt viktig trots alla de knäppheter som slätar över det sorgliga och tragiska i boken.
Ta er chansen och läs den, jag hoppas verkligen den ger lika mycket intryck på er som den gjorde på mig.
Dessutom finns det små teckningar här och var i boken och de är verkligen roliga att titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar