söndag 18 oktober 2009

Rubin Ruby


Jag är nu precis i slutet på Rubinröd. Och jag är så glad! Det är sällan böcker når upp till ens förväntningar eller till och med slår dem. Rubin röd nådde verkligen upp, och jag förstår varför jag så länge velat läsa den. Men jag förstår inte varför det tog så lång tid innan jag köpte den.
Jag har tidigare läst Sprickor och honungslim av Linzi Glass som jag älskade, och vad jag förstod av era kommentarer så älskade ni den minst lika mycket som jag!
Ni som tyckte om sprickor och hongunslim måste ge er på den här. Rubinröd saknar förstås det där magiska som sprickor och honungslim hade. Här finns ingen snäll portvakt som berättar afrikanska sagor. Men rubinröd är speciell på ett annat sätt.

Boken handlar om Ruby som bor i Sydafrika. Hon går i en fin privat skola, är populär och dessutom ordningman. De flesta skulle göra vad som helst för att gå i Rubys kläder. Men hennes liv är inte så perfekt som det verkar.
Hennes mamma har ett konstgalleri och är känd inom branschen, hennes pappa är advokat, en av få som beskyddar svarta. Innanför Rubys familjs grindar finns bland annat Julian, en begåvad konstnär men svart, därför måste de gömma honom. Rubys familj är en av få som i smyg hjälper svarta. Ruby kan aldrig ta med sig vänner hem, och vänner har hon inte på riktigt. För ingen känner henne egentligen En dag blir hon vän med Loretta och hennes bror Johann. Det blir kärlek vid första ögonkastet för henne och Johann. Men trotts att hon nu har Johann känner hon sig allt mer arg på den värld hon lever i med rikemans barn som föraktar svarta och säkerhetspolisen som hela tiden förföljer henne och hennes familj.

Boken handlar mycket om hur illa behandlade svarta blev i Sydafrika under 70-talet, och vita som måste hata dem. Men mest handlar den om Ruby, hennes känslor och tankar om de samhället hon lever i. Som jag sa har jag inte läst ut den än. Jag har ca 2 kapitel kvar. Men av det jag läst så nästan vet jag att slutet inte kommer svika mig. Vissa böcker som varit jätte bra förstörs i slutet och vissa blir bara bättre. Jag tror att rubinröd bara blir bättre, men om den sviker mig lovar jag att skriva det. Men vänta inte på det inlägget för det kommer nog aldrig!

3 kommentarer: