söndag 14 oktober 2012

Önska Bort Önska Nytt

Den fantastiska författaren Ingrid Olsson har nu kommit ut med två novellsamlingar, "Blink blink med stjärnan" och "Önska bort önska nytt." I veckan läste jag den sistnämnda och blev lika överraskad och betagen som senast jag läste en Ingrid Olsson bok. På nytt minns jag varför denna ungdomsförfattare är så otroligt läsvärd.

I "Önska bort önska nytt" finns flera korta noveller. Även om vissa noveller kan bestå av bara några rader text går de rakt in i hjärtat, varenda en. Med ett enkelt språk lyckas hon fånga så mycket med så lite ord. Behöver jag säga hur imponerad och fascinerad jag blir? Inga utsmyckningar behövs för att man ska förstå ett helt sammanhang. Det korta enkla språket gör berättelserna bara mer effektfulla och jag känner med varje karaktär. En hel sida där det bara står två ord "ett stjärnfall" räcker för att börja gråta. Det är så otroligt fint, ärligt och äkta. Få ungdomsböcker lyckas fånga situationer och känslor hos ungdomar lika bra som de här 125 sidorna.

1 kommentar: