måndag 24 januari 2011

Böcker + musik

Via Textappeal hittade jag till Hanna Jedviks spotifylista för hennes bok Snart är jag borta. Det har pratats mycket om soundtrack till böcker den senaste tiden. Jag kan direkt säga att jag är en av dem som älskar soundtrack till böcker. Det är roligt att föreställa sig vilka låtar som inspirerat författaren till boken, eller vilka låtar författaren lyssnade till medan han/hon skrev. Att jämföra sin egen uppfattning om bokens stämning med författarens är också roligt.

"Snart är jag borta" har jag ännu inte fått tillfälle att läsa, men soundtracket fastnade jag för direkt och är jättesugen på att läsa boken. Johanna Lindbäcks soundtrack till "Saker som aldrig händer" fastnade jag däremot inte alls för. Lisa Bjärbos soundtrack till "Det är så logiskt alla fattar utom du" är underbart och känns precis som boken. Sephenie Meyer är kanske ingen Shakespeare men hennes spellistor är oslagbara.

Sedan är det förstås ens egen musikstil som avgör. Jag gillar inte David Guetta eller Black eyed peas, och då fastnade jag inte heller för Lindbäcks spellista till "Saker som aldrig händer". Medan jag däremot gillar Kent och Håkan Hellström och därför fastnade för Jedviks spellista. Bara för att jag inte gillar en spellista behöver det inte heller betyda att jag inte gillar boken. Soundtracken är bara ett plus, ett roligt extramaterial. För att inte glömma ett kul sätt att få musiktips.

(de flesta spellistorna kräver spotify)

1 kommentar:

  1. Sista kapitlet i min nya bok som snart kommer ut ("Böcker som samtalar. Intertextualitet, covers, dialog och kärlek")
    består helt och hållet av en uppräkning av soundtracks och av litteratur som har inspirerat låtskrivare från antiken till och med år 2011.

    Så här till exempel:

    Albert Camus: FRÄMLINGEN 1942
    The Cure: "Killing an Arab" från albumet “Standing on a Beach”

    Eric Linklater: DET BLÅSER PÅ MÅNEN 1944
    Kent: "När det blåser på månen"

    Sara Lidman: HJORTRONLANDET 1955
    David Sandströms albumtitel på solodebuten "Om det inte händer något innan i morgon så kommer jag" är en replik från ”Hjortronlandet” av Sara Lidman

    John Osbornes pjäs SE DIG OM I VREDE 1956
    Oasis: "Don´t look back in Anger"

    Aksel Sandmose: VARULVEN 1958 samt Felicias bröllop
    Cornelis Vreeswijk: "Felicia, adjö"

    Det var, som du nog anar, nästan det roligaste kapitlet att skriva (och lyssna).

    lena kjersén edman

    SvaraRadera