söndag 23 september 2012

Två filmpremiärer i veckan

Två av mina favoritböcker har haft premiär som film nu i veckan. Den ena är Now is Good som baseras på Innan jag dör och den andra är The Perks of Being a Wallflower. Jag har längtat efter båda i något som känns som evigheternas evighet. Ännu har jag inte fått chansen att se dem, men jag har kollat runt för att se hur de bemötts av kritiker och bloggare. 

The Perks of Being a Wallflower, fantastisk bok och enligt många källor på internett en fantastisk film också. Redan 7.7 av 10 på imdb. Bokbloggen Forever Young Adult som gjorde en lång och positiv recension av boken skrev bland så här:

"Well, my fellow life participators, you can breathe easy, because with author Stephen Chbosky at the helm, this film is a gorgeous, wildly compelling tribute to the novel we all adore and cherish."

Ja det fick mig faktiskt att andas lite lättare, så nervös som jag varit. Olika utländska tidningar har också gett förvånandsvärt bra kritik, vilket bara får mina förväntningar att trappas upp ännu mer.

När det kommer till Now is Good är jag faktiskt nervös. Ni vet hur hemskt gärna man vill att ens favoritbok också ska bli bra som film. Samt den där rädslan för att filmen ska förstöra ens syn på boken. Så känner jag just nu. Dakota Fanning har fått massvis med beröm för sin roll som cancersjuka Tessa, eller kanske mest för att hon lyckas med sin brittiska dialekt. På imdb har den än så länge 5.9 av 10 i betyg, och recensionerna har varit blandade.

"The direction is flat and obvious, and so fails to elevate things above movie-of-the-week status." 
så skriver brittiska The Guardian. Jag försökte hitta en recension av en riktig boknörd, någon som har Jenny Downhams fantastiska bok starkt i minnet, men hittar ingen bra. Jag får hoppas att mina plötsligt låga förväntlingar bara gör filmen ännu bättre när jag väl ser den. 




Har ni sett någon av filmerna eller hört vad andra tycker? 

8 kommentarer:

  1. Vet du när The perks of being a wallflower har premiär i Sverige? Hittar inget datum någonstans!

    SvaraRadera
  2. Uhm... The perks of being a wallflower kommer väl inte visas i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Elin - Tonårsboken23 september 2012 kl. 16:54

    Det stämmer som Elisabeth säger, den kommer inte visas på bio här i Sverige. Men förhoppningsvis kanske den kommer på DVD i Sverige, annars kan man se den på annat sätt eller beställa från utlandet!

    SvaraRadera
  4. now is good då? kommer den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elin - Tonårsboken23 september 2012 kl. 21:14

      Jag har kollat runt en del och hittills har jag inte läst något om att den skulle komma på bio i Sverige. Men vi får vänta och hoppas, jag kan ha fel!

      Radera
  5. Är dom värda att läsa, dom här böckerna? Har kollat in Wallflower några gånger, men har hela tiden tvekat om det är värt att lägga ner tid på den..
    :)

    SvaraRadera
  6. Now is good verkar jättebra!

    SvaraRadera
  7. the perks of being a wallflower ser jag fram emot så himla mycket! tråkigt att den inte går på bio i sverige...

    SvaraRadera