onsdag 5 september 2012

BOKMÄSSAN 2012!


Bokmässan börjar närma sig med stormsteg och nu är det mindre än fyra veckor kvar! Mässan har anordnats varje år sedan 1985 av Bok och Bibliotek och 2011 hade den över 100 000 besökare under fyra dagar. Förra årets tema var Tysklitteratur och jag och Elin var där och intervjuade Cornelia Funke på temascenen. I år ska vi vara med igen och denna gång medverka i en bokcirkel med sex andra bokbloggare i Bonniers monter. Det ska bli otroligt kul och vi ser verkligen fram emot helgen!

Vi kommer att diskutera 8 nutgivna ungdomsböcker och varje person är ansvarig för en bok lite extra. Jag kommer att hålla i samtalet om Sonya Sones fantastiskt roliga prosliknande "En sådan där vidrig bok där mamman dör" och Elin i samtalet om den väldigt intressanta och obehagliga "Resten får du ta reda på själv" av Lauren Oliver. Förutom de böckerna så kommer vi även prata om "Mitt klimatkatastrofala liv", "De Utvalda - Monstrets dotter", "Delirium", "Rubinröd", "Personer du kanske känner" och "Starcrossed - Hades". Vore otroligt kul om ni som kommer vara på Bokmässan kommer förbi Bonniers monter mellan kl.13 och 16 och lyssnar. Vore även kul att få träffa några fler av er läsare på riktigt!



De andra bokbloggerskorna som kommer delta är:

Amelie - Amelies boktips
Anna - Reading this world
Tova - Bokugglan
Sofie - Sofies bokblogg
Emelie - Dagens bok
Elisabeth - Bokvarg

Hoppas vi ses där!

6 kommentarer:

  1. Vilken dag är ni där?
    Jag är där på fredagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är där på lördagen! Så vi missar tyvärr varandra :(

      Radera
    2. Synd :(
      Men jag ska kanske dit nästa år så det kanske blir lördag i stället.

      Radera
  2. Vad kul att ni ska vara där!
    Skulle ni kunna hjälpa mig med en sak? Vi har fått en uppgift i skolan att vi ska läsa en bok som ska utspela sig under medeltiden (den behöver dock ej vara skriven under denna period). Jag vet inte så mycket om böcker som gör det och undrar därför om ni vet några bra böcker som ni skulle kunna tipsa om? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så bra koll på böcker som utspelar sig under medeltiden, men jag vet några:

      - Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm ( Handlar iof om 1300-talets Sverige, men fråga om det kan räknas in till medeltiden ändå)
      - Böckerna om Arn av Jan Guillou (Har jag själv inte läst, men de har ju fått mycket uppmärksamhet och blivit film också.)
      - Tristan och Isolde av Richard Wagner (Skriven under medeltiden, svårt språk och kanske inte så jättespännande, men ger en väldigt bra bild av medeltidslitteraturen.)
      - Eldfågeln av Annika Thor (Lätt språk och historia, men visar en bra bild av Sverige under den tiden.)

      Mer finns här : http://fragabiblioteket.wordpress.com/2010/11/23/jag-gar-andra-aret-pa-gymnasiet-samhallsprogrammet-och-haller-pa-att-skriva-en-uppsats-i-svenska-b-om-riddarromaner-jag-skulle-vilja-ha-tips-pa-forfattare-och-bocker-fran-medeltiden-som-ar-just-fra/

      Lycka till! :)

      Radera
  3. Åh vad roligt! Önskar att jag kunde vara med på mässan, men ska få bebis vilken dag som helst så det får vänta till nästa år...

    SvaraRadera