söndag 2 september 2012

Blogga, läsa och gå i skolan


Nu har jag gått i skolan exakt en vecka. Längre skoldagar, mer läxor, kompisar, andra aktiviteter och annat som slukar ens fritid. Det innebär mindre tid över att läsa och blogga. Men efter att ha gått i skolan och bloggat samtidigt i över fyra år har jag några enkla knep för att kunna göra både och utan att stressa ihjäl. Tänkte nu därför dela med mig av några tips. 

1. Gör det  till en vana. 
Detta är grundläggande för mig när det kommer till bloggande och läsning. Så grundläggande att jag nästan inte tänker på det längre. Vad jag menar med "vana" är att få in det i sina rutiner. Jag har gjort det till en vana att varje kväll blogga en stund innan jag börjar göra annat på datorn. Tv-serier, facebook, bloggar och annat gör jag bara om jag får tid över efteråt. Man kan säga att jag prioriterar bloggen framför allt annat.  
 Det är precis samma sak med läsning, det är en vana att varje kväll läsa en stund innan jag somnar. När man väl fått in det i sina rutiner känns det helt naturligt. 

2. Utnyttja tiden 
Jag hinner sällan sätta mig ner en längre stund och läsa. Istället måste jag hitta andra tillfällen att läsa på. Det kanske inte är samma känsla att läsa lite på korta stunder än en halv bok under en längre stund. Men det är bättre att läsa lite än ingenting alls. Speciellt för att hålla uppe sin läslust. Exempel på sådana stunder är: Vid frukosten på morgonen, på hållplatsen, på bussen/tunnelbanan/spårvagnen. Om du är tidig i skolan sätt dig ner och läs eller blogga. Det går alltid att hitta tillfällen att läsa på, se bara till att du alltid har med dig en bok! 

3. Samla idéer. 
Det kluriga med att blogga är ofta att komma på vad man ska skriva om. När jag sitter framför datorn, sent en onsdagskväll är jag ofta för inspirationslös och trött för att få bra idéer. Därför samlar jag idéerna på dagarna. Idéerna kan komma från alla håll, från skolan, samtalsämnen, en bild eller snabb tanke. Då skriver jag ner det på en gång. Som en anteckning i mobilen eller kanske i ett anteckningsblock. Även om jag inte sätter alla idéer i verket kan de vara bra att spara till senare tillfällen. 

4. Förbered inlägget under dagen 
För mig tar det aldrig mer än en timma att skriva ett blogginlägg, om det inte är något speciellt. Men ibland har man inte ens timme över. Därför brukar jag förbereda inlägget på dagen. Istället för att sitta sent på kvällen och försöka komma på något att blogga om försöker jag göra det på dagen istället. Jag skriver enkla anteckningar om vad inlägget ska innehålla, ofta räcker det med enkla nyckelord. Jag skriver aldrig hela inlägget för hand. Men med hjälp av anteckningarna och nyckelorden går det ofta väldigt snabbt sedan när jag väl ska skriva inlägget på kvällen. 

5. Kombinera skola/bokblogg. 
Läser ni en bok i engelskan eller svenskan? Välj då en bok som du sedan kan blogga om, om ni sedan ska skriva om boken så har du ju en recension färdig på samma gång. Det går även att kombinera med andra ämnen. Pratar ni om andra världskriget i Historian, blogga/läs böcker som handlar om det. 

6. Hitta ditt eget arbetssätt 
Allt jag skrivit hittills kanske låter jätte jobbigt och krångligt, Som om jag lägger varje överbliven minut på att blogga eller läsa. Det gör jag inte. I själva verket är detta så naturligt för mig att det varken kräver mycket energi eller tid. Har jag en idé skriver jag ner den. Har läraren en genomgång kan jag skriva några tankar eller inläggsidéer samtidigt som jag lyssnar. Men är detta ett sätt som fungerar för dig? Om inte, försök kom på vad du kan ändra för att den ska passa just dig bättre. Alla arbetar på olika sätt och det är viktigt att man hittar sin egen. Så börja experimentera och prova dig fram! 


2 kommentarer:

  1. Tack, verkligen haft lite problem med det nu när skolan börjat, väldigt användbara tips!

    SvaraRadera