onsdag 12 september 2012

Personer du kanske känner

Jag har läst Personer du inte känner och ställer här fyra frågor till mig själv om boken! Läs gärna Hannas recension, där ni också hittar bokens handling! 

Vad var det bästa med boken? 
Jag älskar hela idén med att se sin framtida facebooksida. Boken visar tydligt hur små val i ens liv kan förändra hela ens framtid. Det är läskigt och tänkvärt på samma gång. Jag tror alla kan känna igen sig i bokens handling!

Vad var minst bra med boken? 
Allting som inte handlade om Facebook kunde ibland kännas platt. Jag fick aldrig en riktigt bra chans att lära känna karaktärerna eftersom historien hela tiden gick snabbt framåt. Kärlekshistorien kändes förutsebar och utan Facebook hade handlingen varit tråkig.

Kändes Facebook-inslaget trovärdigt? 
Både ja och nej. Det kändes trovärdigt för att det tydligt visade hur lätt framtiden förändras och att våra val påverkar allt vi gör. Konsekvenserna av Emma och Josh "tidsresande" kändes alltså trovärdigt. Sedan kändes inte innehållet på facebook trovärdigt. Personerna i boken lämnade ut väldigt mycket av sig själva i sina facebook-statusar. De skrev att de var olyckliga och saker som folk sällan skriver i vanliga fall. Men detta är självklart olika från person till person.  

Vad hade jag själv gjort om jag kunde se framtiden på facebook? 
Först hade jag inte kunnat stoppa nyfikenheten utan försökt ta reda på allt som kommer hända mig och mina vänner. Men sedan skulle jag bli rädd, kanske upptäcka något dåligt eller inse hur tråkigt det är att veta allt som kommer hända i sitt liv. Ungefär så som Emma och Josh reagerade.


2 kommentarer:

  1. Hur förändras Emma i boken ''Personer du kanske känner'' ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm , det vill jag också veta !!

      Radera