lördag 7 juli 2012

Tid att dö


Cassidy, A - Tid att dö - 29681291När jag gillar en författare riktigt mycket tar jag nästan för givet att alla kommande böcker blir på samma nivå. Kanske blev just detta anledningen till att Anne Cassidys nya bok Tid att dö blev en ren och skär besvikelse för mig.

En kväll försvann styvsyskonen Josh och Rose föräldrar spårlöst. Efter det skiljdes de åt och skickades till olika släktingar. Nu ska Rose efter fem år få träffa Josh igen, men på vägen till deras återförening bevittnar Rose ett mord. Ricky, en kille från hennes college blir knivhuggen och plötsligt är Rose inblandat i något hon inte förstår. Samtidigt är Josh fast besluten att ta reda på vad som hände med deras föräldrar.

Cassidy har tidigare skrivit thriller-liknande böcker som Besatt och Glöm mig inte. Hon har en speciell stil och tempo i sina böcker som jag redan från början kände passade mig perfekt. Tid att dö är också en form av thriller, men den biter inte tag på samma sätt, lyckas knapp ta ett bett.
Upptrappningen var bra, inledningen med två olika mysterier som väckte min nyfikenhet. Men kort därefter faller historien pladask. Trådarna spretar iväg åt olika håll och handlingen har helt tappat sitt tempo. Jag avskyr att låta så hård, framförallt om en författare som jag tyckt så mycket om. Samtidigt måste jag vara ärlig och Tid att dö saknar allt det där som fått mig att älska Cassidys tidigare böcker. Visst är handlingen delvis underhållande, men i slutändan är det inget mer än en besvikelse. Tyvärr.  

3 kommentarer:

  1. Har varit nyfiken på Anne Cassidy's böcker i flera år, men har fortfarande inte läst någon av dem. Har dock Glöm mig inte i bokhyllan, så den lär ju bli läst någon gång snart :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte Anne Cassidy's bok "Tid att dö", var den absolut bästa boken jag har läst på länge!

    /Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Bra, recension då du delar med dig av dina åsikter:) sen tycker jag dock att den är jättebra men kan hålla med dig om visa punkter. Du kan ge respons på ett bra sätt, men du kan förbättras ännu mer om du ger mer konstruktiv kritik.. Bra jobbat!

    SvaraRadera