lördag 21 juli 2012

Serierna jag aldrig avslutade

Det kommer hela tiden nya bokserier och såklart nya delar i de serier som redan finns. Många författare idag väljer att skriva uppföljare till sina böcker, från de populära trilogierna upp till ett dussintal delar. Jag älskar bokserier, mycket för att jag då vet att berättelsen inte är slut men mest för att det finns böcker som jag bara måste få mer av. Det är svårt att avsluta serier eftersom man hela tiden påbörjar nya, men det finns vissa som jag valt att helt och hållet sluta läsa. Varför tänkte jag berätta nu. 

House of Night - Den första vampyrserien jag läste efter Twilight och självklart blev jag helt beroende. Men snart började jag irritera mig på det mesta i boken. Det slarviga språket, Zooeys kärleksproblem och handlingen som inte längre höll ihop. När jag läste första delen i Vampire Academy insåg jag att House of Night inte alls var något att ha. Läst: Fem av tio 

OtoriDetta är en av mina allra största favoritserier, därför låter det kanske konstigt att jag inte vill läsa sista delen. Men jag tycker fjärde delen slutade på ett sätt som hela serien borde sluta på, och därför förstår jag inte varför författaren måste skriva ytterligare en bok. Vem vet, femte boken kanske är ännu bättre, men jag är nöjdast så här. Läst: fyra av fem. 

Deluxe - Gossipgirl draman i 1800-tals miljöer är bara att jubla över, eller? Jag älskade serien redan från första sidan. Men precis som Gossipgirl tenderar Deluxe att bli tjatig efter ett tag. Det är samma drama om och om igen, alla karaktärer blir kära i alla och tillslut blir det helt enkelt för mycket. Annars är det egentligen inget dåligt med serien. Läst: Tre av fyra. 

Fallen ängel Jag förstår inte längre vad böckerna handlar om. Jag hänger inte  med i historien medan jag läser, språket är förvirrande och handlingen har spårat ur helt. Därför var det inget svårt beslut att jag skulle sluta med serien. Läst: två av tre. 

Temeraire - En av de bättre fantasyserierna måste jag erkänna nu redan i början. Otroligt genomarbetade, välplanerade och briljanta böcker. Men handlingen är också väldigt långsam, med mycket ord och detaljer. Jag har inte det tålamod och den tid som krävs för att riktigt kunna uppskata böckerna om Terminere. Därför kände jag att det inte är någon idé att fortsätta. Läst: Två av sju. 


11 kommentarer:

  1. House of Night bör definitivt läsas på engelska! Att den sedan är så amerikansk att man kan då är ju en annan sak haha... Och jag visste inte att det fanns fyra deluxe-böcker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört att House of Night ska vara bättre på engelska, men orkar inte riktigt ta tag i det. Jo det finns en med lila klänning på omslaget också, men vet inte om den har blivit översatt än...

      Radera
  2. Det finns 4 böcker i Fallen Ängelserien (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det visste jag inte! Ska ändra på en gång!

      Radera
  3. Temeraire var jättebra. Jag tror jag läste fyra böcker men sen så orkade jag inte mer. Eller det bara dog av, som du sa de är väldigt detaljerade och går långsamt. Annat annars är de väldigt fina och bra böcker!

    //Jenny

    SvaraRadera
  4. Bok nr 5 i otoriserien (Himlens vida väv) utspelar sig före de andra! Man får alltså lära känna Shigeru bättre mm. Så självklart ska du läsa dem.
    Sagan om klanen Otori är verkligen några av mina favoritböcker som jag kan läsa om hur många ggr som helst och blir lika glad varje gång någon annan upptäcker hur bra de är!

    SvaraRadera
  5. Femte bok i Otori-serien er en prequel, så den kan du godt lese:)

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj!! Kankse borde förlaget varit tydligare... Femte boken av Otori är ingen fortsättning på fyran. Du har rätt, så ska hela serien sluta. Femman utspelar sig före bok ett!! Och är helt klart den bästa tycker jag! Så nu måste du bara läsa femman (nollan) ju! :)

    SvaraRadera
  7. Åh!!!! Läs sista otori-delen! den är helt fantastisk... och om det tröstar dig; den är faktiskt ingen fortsättning på The Harsh Cry of The Heron utan det är en prequel som utspelar sig innan den första boken :-) Så mycket som i de fyra böckerna bara nämnts i förbifarten hamnar i ett helt annat ljus och plötsligt faller alla bitar på plats. Men se till att ha de fyra första böckerna färska i minnet innan du läser den femte ;-)

    / IC

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte inte heller att tvåan i 'fallen ängel' var speciellt bra, men trean var definitivt ett lyft!

    SvaraRadera
  9. Håller med om House of night och Temeraire - har inte heller avslutat dem.

    SvaraRadera