måndag 2 juli 2012

Radhusdisco!

Det var lite av en slump jag köpte den här boken. Hittade den second hand helt oläst för fem kronor och hade hört lite bra om den från några kompisar så varför inte? Och jag är väldigt glad att jag köpte den, för trots att jag inte växte upp under 70/80-talet, bor i en småstad och är kille så drogs jag med i berättelsen och kände nostalgin vibrera i varenda mening efter vad mina föräldrar berättat för mig om filmisar, första videon och axelvaddar.

I Radhusdisco får man följa den grubblande killen Morris ända från lågstadietiden till skolavslutningen i nian och historien kretsar kring skolan, hans vänner och familj. I början av boken är de största problemen hurvida han kanske är en indian som hamnat fel och att glömma badbyxorna när klassen ska till simhallen men ju äldre han blir desto svårare blir problemen. Morris börjar tänka mer och mer på sex, hur man ska vara mot sin flickvän och vad som ska hända senare i hans liv. Boken är full av roliga och fina personer. Morris kompisar är galna och konstiga, läraren Cliffhanger är skum men intressant och Morris har en fin relation till sin pappa som både kan vara väldigt vardagsnära och filosofisk. Språket är hela tiden lätt, snabbt och ofta väldigt roligt. Till skillnad från andra uppväxtromaner lever Morris i en helt fungerande familj, har vänner och flickvän och får åka på skidsemester till Idre och campa i Europa. En sådan här bok behöver inte vara nattsvart för att vara bra och det bevisas verkligen här.

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillar den! Jag har den nämligen hemma men var lite osäker på om den var värd att läsa men nu blir jag riktigt sugen!

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna, jag har en fråga angående din London resa. Jag och mina två kompisar ska antagligen åka några dagar till London nästa sommar och jag undrar därför hur mycket på ett ungefär er resa kostade? Jag undrar därför jag tänker hur mycket vi skulle behöva spara ihop, och även om du hade något bra tips på bra resesajter, eller flygbolag, eller ja, hur ni nu hittade er resa med flyg och hotell och så! :)
    Hade varit till stor hjälp verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på vad allt kostade tillsammans med resa, mat, hotell, taxi, tunnelbana m.m. Men vi flög med Ryanair och sammanlagt blev det 800 kr per person och vi checkade även in en gemensam väska. Ryanair är ju det sämsta flygbolaget någonsin med noll service men när man flyger så kort som till England så är det helt okej. Vi hittade hotellet på hotels.com och vårt hotell hette Blakemore Hotel och låg i Bayswater,max 20 min promenad till Oxford Street. Hotellet kostade ca 2000 kr per person för tre nätter inklusive frukost. Det var ganska dyrt men absolut värt för det var lyxiga rum och god fruost. Men det kryllar av hotell i Bayswater/Notting Hill/Paddington-området och det finns vissa väldigt billiga youth hostels.Sedan hade jag med mig kanske 4000 för shopping, mat, taxi och tunnelbana. Hoppas det ger dig en uppfattning om vad det kostar ungefär! :)

      Radera
    2. Tack så mycket! Det var till stor hjälp verkligen!

      Radera