torsdag 26 juli 2012

För evigt


 Böckerna om Sam och Grace är något av det vackraste inom paranormal-romance genren. Författaren Maggie Stiefvater försöker aldrig krångla till historien med överdrivna detaljer, twister och effekter utan skriver tvärtom äkta, avskalat och realistiskt. Så realistiskt det går att få en historia om människor som förvandlas till vargar om vintrarna. Även om detaljer och händelser från de tidigare böckerna har glömts bort med tiden tycker jag att den avslutande delen För evigt ger mycket mer än vad jag kunnat förvänta.

Sam och Grace kärlekshistoria fortsätter, efter tre böcker har jag blivit rätt bekant med den och stundtals är den på gränsen till uttråkande. Men det finns så mycket annat bra i böckerna att kärlekshistorien nästan blir ointressant. Jag älskar alla nya karaktärer som smugit sig in under historiens gång. Hur flockens existens hänger på en skör tråd i hotet från människorna och deras sökande efter en utväg, att kunna vara människor för gott. Det är vackert och innerligt med ett stänk av melankoli. Det är inte så att jag nu kommer att skriva hysteriska mejl till författaren tiggande om en fortsättning. Utan det här är perfekt, tre fina böcker nu med ett bra avslut. Jag kan inte bli mer nöjd.  

2 kommentarer:

  1. Kul att höra att du gillade sista boken! Har fortfarande den oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Har läst böckerna och tycker att de är superbra o rekommenderar den skarpt!!!!

    SvaraRadera