måndag 23 juli 2012

Delirium

Trots min motvilja inför ännu en framtidsroman som visar en allt annan än lycklig framtid så lyckas Lauren Oliver som så många andra författare bygga upp en helt ny värld och få den att verka trovärdig.

Boken utspelar sig i en tid då kärlek är en farlig sjukdom. Alla medborgare måste vid 18 års ålder genomgå Behandlingen, ett kirurgiskt ingrepp i hjärnan som hindrar en att känna djupare känslor för andra människor, djur och saker. Efter Behandlingen paras man ihop med en annan person efter noggranna utvärderingar och regeringen lovar att resten av ens liv endast kommer fyllas med trygghet och lugn. Lena är en av de som inte har genomgått Behandlingen än och hon längtar efter att göra det, hon vill inte längre vara osäker, känslig och fundersam. Men sommarlovet innan hennes nya liv ska börja börjar hon förstå att allt kanske inte blir som regeringen utlovar och hon träffar Alex som får henne att förstå baksidorna med botemedlet och för första gången uppleva hur kärlek känns.

Det är otrolig berättelse om en kontrollerande och farlig regering och en lika bra berättelse om den förbjudna kärleken mellan Lena och Alex. Boken får en att se på kärlek på ett helt nytt sett, en sak som inte längre går att ta förgivet. Även om själva idén att kärlek är förbjudet låter ganska barnslig så blir det verkligen inte så när Lauren Oliver berättar. Skräcken Lena känner för att bli påkommen och regeringens sätt att hitta och ta hand om sympatisörer är helt förskräckliga. Språket är även det väldigt bra och kapitlen avslutas nästan likt cliffhangers som får en att bara vilja fortsätta.

Det som jag dock stör mig på, som med så många andra ungdomsböcker, är att killen ( i detta fall Alex) alltid framställs som någon helt perfekt och otrolig människa. Inte genom hela boken blir han arg på Lena eller sviker henne. Han är dessutom otroligt snygg, smart och omtänksam. Även om det kan öka läslusten och få en att bara vilja fortsätta så kan det bli tröttsamt att dessa killar aldrig någonsin misslyckas.

Boken är trots det, absolut läsvärd och jag ser verkligen fram emot de två delarna som återstår. Del två finns redan på engelska och kommer ut på svenska inom ett år. Filmrättigheterna är sålda och första filmen beräknas ha premiär någon gång under 2013.

3 kommentarer:

  1. Den här boken har jag varit sugen på att läsa i evigheter! Jag får se till att ta tag i det snart och låna/köpa boken.

    SvaraRadera
  2. Jag har precis nyss (30min) läst ut Delirium! :D Tyckte den var helt underbar och jag kunde inte sluta läsa på slutet, även om det var lite förutsägbart ibland :)

    SvaraRadera
  3. Jag är faktiskt ganska sugen på att läsa den här boken men hittills har jag på tok för många böcker på min att-läsa-lista.

    SvaraRadera