fredag 23 mars 2012

Charlotte Hassel

Jag slutade läsa Charlotte Hassel efter halva boken. Jag var mest nyfiken på den för att den utspelar sig i slutet på 1700-talet. Huvudpersonen Charlotte Hassel är förlovad och bor på ett stort gods i England. Men när hon får ett brev från Sverige tvingas hon återvända till sitt hemland. Väl hemma möts hon av synen av hennes familj som gått i botten och träffar återigen sin gamla kärlek och fästman Axel Gyllenstierna som hon lämnade bakom sig när hon för tretton årsedan tvingades fly.

Hon blir allt mer involverad i Stockholms societet och möts av stora motgångar när hon ska försöka hjälpa sin familj, i bakgrunden får man följa de politiska oroligheterna i Sverige under den här tiden. Men boken fångade mig inte alls, jag kände mig bara uttråkad när jag läste den. Även om den var välskriven så var det något med språket som gjorde att jag inte fängslades. Det kändes hela tiden som att det fanns ett stort avstånd mellan mig och boken. Jag vet inte om detta är något personligt eller om fler än jag kommer att känna så här. För boken hade nog kunnat vara intressant annars. Om ni tycker handlingen låter spännande kan ni alltid försöka, men jag skulle nog inte rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar