onsdag 28 mars 2012

Alice äventyr i underlandet

 Jag läste nyss om en av mina gamla favoriter, nämligen Alice i Underlandet. Jag kan inte sluta älska berättelsen, inte heller kan jag bli för gammal för den (det är ju en barnsaga rakt igenom). Alice faller ner genom ett hål och hamnar i en annan värld full av underligheter och konstiga varelser. Hon möter en fjärillslarv som röker vattenpipa, soldater som försöker måla rosor röda, en drottning som vill halshugga varje person hon träffar, en hattmakare som är fast på samma klockslag för att han bråkat med tiden, en katt som kan bli osynlig... Även om det finns tusentals fantasy- och sagoböcker av liknande slag numera så tycker jag inte att Alice i underlandet har blivit gammal eller omodern. Den slutar aldrig att överraska mig. Ingen annan bok kan vara så där genialiskt finurlig och underlig som Alice i underlandet, därför kommer den nog alltid förbli en av mina favoriter.
 Har också börjat samla på Alice i underlandet böcker för att de finns i så många nya och fina upplagor, bara något man måste älska! 

4 kommentarer:

  1. Det är säkert många som vill rita bilderna.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig läst Alice i underlandet, men som av en händelse råkar jag ha just de två exemplaren som syns på bilderna. Jag måste nog ta tag i dem och läsa snart :)

    SvaraRadera
  3. Vilket annorlunda samlarobjekt! Har du den där Tove Jansson har ritat? Jag har aldrig sett den, bara läst om det.

    SvaraRadera