söndag 25 mars 2012

Hungerspelen - filmen

I fredags satte jag mig full av förväntan i biosalongen för att titta på Hungerspelen. Sedan jag för första gången läste boken (redan innan jag startade Tonårsboken) har jag längtat efter detta ögonblick, därför kändes det så overkligt när jag väl satt där i salongen tillsammans med massvis andra taggade och hängivna Hungerspelenfans. Stämningen i salongen var underbar, till skillnad från Twilight var det inte bara ett hundratal skikande tjejer som fyllde upp platserna utan alla möjliga sorters människor. Detta fick mig bara att älska hungerspelen ännu mer, det är coolt när en film kan tilltala så olika sorters människor!
Filmen slog mina förväntningar på alla sätt och vis. Jag hade höga förväntningar redan från första början, men aldrig hade jag kunnat tro att den skulle vara så bra. De hade lyckats återge allt otroligt skickligt. Miljöerna, karrakäterna, allt stämde så väl in med mina egna intryck från böckerna. I filmen blev allt nästan mer effektfullt och mäktigt än i böckerna kunde jag ibland tycka. 
När skådespelarna presenterades för ca ett år sedan uppstod det stora diskussioner och tveksamheter. Även jag kunde ibland vara tveksam till de som skulle spela Kattniss, Peeta och Gale. Men när jag nu fick se dem i filmen kunde jag inte förstå hur jag hade kunnat tveka, de var som gjorda för sina roller! Speciellt Jennifer Lawrence, det kändes som om hon och Katniss var en och samma person. Det finns inget mer att säga, denna bokserie är som gjort för att bli film. Även om hypen är större än någonsin nu känns det som om ettan bara är början på tre stora, oförglömliga filmer. 

6 kommentarer:

  1. Jag såg också filmen i fredags utan att ha läst böckerna innan. Tyckte filmen var GRYMT bra och nu längtar jag efter att få läsa böckerna, känns ganska lyxigt att ha den upplevelsen kvar :)

    SvaraRadera
  2. Har fortfarande inte sett filmen, men alla verkar älska den! Måste se den nästa helg...

    SvaraRadera
  3. Jag såg den också i fredags och det fanns två saker jag var missnöjd med:
    1. Elden, alltså i paraden och Katniss klänning på intervjun, det var inte riktigt som jag föreställt mig och blev mest töntigt.
    2. Snow, det var helt fel skådespelare. Han ser ut som en blandning av Dumbledore och jultomten och det känns inte som en höjdarkombination för den onda ledaren...

    Men annars är jag supernöjd med filmen :D

    SvaraRadera
  4. Jag såg också filmen i fredags och var överlag väldigt nöjd, det är en bra filmatisering helt enkelt, dock tycker jag att de har missat vissa grejer. Nackdelen var dock att i den biosalen jag satt i, var det en hel del skrikande småtjejer som satt och förälskat suckade och pep till så fort Peeta var det minsta nära att kunna säga något som skulle kunna uppfattas som gulligt. Grymt irriterande!

    SvaraRadera
  5. Själv ska jag se den på fredag, läste första boken precis när den kommit ut och har längtat efter filmen sedan dess.. Förväntningarna är verkligen höga eftersom böckerna är så bra! Har försökt undvika trailers och sådant eftersom att jag vill bli helt överraskad.. Galet Peppad ! :D

    SvaraRadera
  6. Hej! Är det några skillnader på boken och filem, för jag har bara sett filmen, men vad är det för händelser som är olika? ÄLSKAR FILMEN :)

    SvaraRadera