måndag 19 mars 2012

Böcker att växa upp med

Troligtvis har ni alla någon bok som betytt mycket för er när ni var barn. En bok som ni kunde läsa hur många gånger som helst, i massor av år. En bok som ni kunde känna igen er i och drömma er bort till. En bok som aldrig blev tråkig och uttjatad och som ni alltid nämnde när någon frågade om favoritboken.

För mig var den här boken Julia, skriven av Helena Dahlbäck. Mitt exemplar var en samling av de fyra böckerna om Julia och jag läste den första gången när jag var 6 år. Eller, mamma och pappa läste den för mig. Den innehöll allt det en bra bok skulle innehålla för mig då. Julia berättade om skolan, sina vänner, sina intressen och sin kärlek. Och allting var så verkligt, smart och ofta också väldigt roligt. Jag läste boken igen så fort jag lärt mig läsa själv, och sedan läste jag den igen och igen och igen. För varje gång jag läste boken förstod jag mer, hittade nya detaljer och kunde identifiera mig mer och mer med Julia. I de fyra delarna blir hon äldre och varje gång jag läste boken kände jag igen mig mer i en ny del. Jag kommer nog aldrig glömma den här boken, den fanns liksom med under en så lång tid när jag var barn. Trots det vill jag inte läsa den igen nu när jag är äldre, för om jag läser den nu kommer kanske alla minnen av den och alla händelser i den ha förändrats. Jag kanske kommer att se på allt med helt nya ögon och inte alls gilla den lika mycket. Och det vill jag ju inte, den ska vara som den alltid har varit.

Nu är det er tur att berätta!Vilken bok har ni vuxit upp med?

10 kommentarer:

  1. Black Beauty, vet inte hur många ggr jag har läst den :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillade Juliaböckerna väldigt mycket, men det tillhörde aldrig mina favoriter. Freddaböckerna som Helena Dahlbäck också har skrivit tyckte jag också mycket om.

    Mina favoritböckern när jag var liten var Metteborg, Kerstin Sundhs böcker och Anne-marie Hellströms böcker. De två sistnämnda läser jag fortfarande om med jämna mellanrum och jag älskar dem fortfarande. Metteborg har jag däremot inte läst sedan lågtadiet.

    Mimmiböckerna av Viveca Lärn Sundvall var också en stor favorit!

    Nej, jag kan inte välja ut en favoritbok . Jag har så många, det här är bara ett axploxk av mina favoriter.

    SvaraRadera
  3. Den där boken har jag fortfarande hemma och kommer ihåg, som om det vore igår, att jag satt utomhus i hammocken och läste i den en sommarkväll. Många minnen man har med den...

    SvaraRadera
  4. En bok som heter Övegiven, kommer tyärr inte ihåg författaren :(

    SvaraRadera
  5. Jag har också läst Julia-böckerna och gillade de :)
    Okej...jag älskade böckerna om tvillingarna Jessica och Elisabeth. Jag hittade massor och lite till på en skolloppis, och jag läste om alla jag hade i serien flera gånger, tror att det var bl a 'Mallgrodan' som jag gillade mest. Hm, nu när jag tänker på saken så var det länge sedan jag läste de, jag borde kanske göra det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade också de böckerna. Har en hel samling här hemma som jag inte riktigt förmår mig att kasta bort. De var så härliga och man tröttnade aldrig!

      Radera
  6. Jag och Jana verkar vara samma generation =P Har förvisso också läst Juliaböckerna, men minns inte så mycket av dem.
    Metteborg däremot minns jag tydligt. Hade alla fem.

    Kerstin Sundhs serie om Miranda ligger högt upp på listan. Älskar de böckerna. Bland de första jag läste själv när man tröttnade på att mamma inte ville läsa längre för en på kvällarna. Vet inte hur många ggr jag läst om dem. Senast bara för 2-3 år sedan.

    Det är nog de böckerna jag minns från typ lågstadiet. Några andra böcker jag läst om sjukt många ggr är Merry Viks Lotta-böcker som jag fick ärva av mamma och sedan kompletterade så jag har allihop. Drygt 40 st om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst Miranda-böckerna. Vi hade en samling med alla på landet och någon sommar när jag var 10 år kanske så plöjde jag igenom dem. Så jag håller med om att de är riktigt bra!

      Radera
  7. Elin - Tonårsboken22 mars 2012 kl. 18:02

    Hade så många favoriter som barn, Harry Potter är ju en självklar. Men Narnia var en sådan bokserie mina föräldrar läste för mig som liten och som jag inte kunde få nog av. Varje gång vi läste ut en Narniabok och fick åka till bokhandeln för att köpa nästa var en stor högtid för mig. Senare kom filmen och förstörde mina egna bilder ganska brutalt. Men har aldrig slutat fascineras över den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Harry Potter är bara underförstått när man pratar om sina favoritböcker när man var barn (och nu!). Narnia är också så härlig! Pappa brukade också läsa dem för mig.. så mysiga berättelser, men samtidigt spännande och läskiga.

      Radera