torsdag 25 augusti 2011

Sommarens Hiss och Diss

HANNA
Hiss: Måste nog säga återupptäckten av Harry Potter böckerna. Efter sista filmpremiären i sommar kom jag på att jag inte läst böckerna på flera år och nu när jag läser om det är det som att återvända till vänner. Annars har jag också läst Jellicoe Road av Melina Marchetta som var helt fantastisk.

Diss: Tu man hand av Tomas Lagermand Lunde Egentligen har jag nog inte rätt att dissa boken eftersom jag bara läst drygt 50 sidor. Men jag tror att jag läste den vid fel tillfälle och därför inte gillade den. Den är sorgsen och deprimerande medan jag var glad och uppåt.

KLARA 
Hiss: Min sommar hiss är helt klart Sarah Dessens Mitt perfekta liv. Dessens böcker får man absolut inte missa på sommaren det är den perfekta sommar läsningen och denna bok var inget undantag. Den hade det man vill ha på sommaren vänskap, kärlek och lättheten.

Diss: Min diss är Something Borrowed av Emily Giffin det är förmodligen ingen dålig bok men jag orkade inte läsa klart den för att den var på engelska. Men jag har sett filmen och den kan jag rekommendera.

ELIN 
Hiss: Jellicoe Road är helt klart en av årets bästa läsupplevelser. Förtrollades helt av den underbara historien och boken kommer nog alltid vara en av mina favoriter. I höst tänker jag försöka läsa mer av Melina Marchetta 


Diss: Jag försökte mig på Artemis Fowl för det nya omslaget såg så lockande ut, men det gick verkligen inte. Alldeles för mycket detaljerade beskrivningar av teknologi och strider och sånt som inte intresserar mig. Däremot tror jag att den skulle passa många killar. 



3 kommentarer:

  1. Som om det finns böcker som passar olika för olika kön. Det tror jag inte på, det finns bara böcker ;D

    SvaraRadera
  2. Håller med smartasanna! Det finns böcker. Bra böcker och dåliga böcker. Sedan är vi alla individer med olika uppfattning om vad som är bra eller dåligt. Men det är inte så att det finns böcker som passar det ena eller andra könet.

    Anders

    SvaraRadera
  3. Jag förstår hur ni båda tänker och kan i många fall hålla med er. Böcker är sällan skrivna åt ett visst kön utan oftast utifrån författarens egna intressen. Men precis som man säger att både tjejer och killar borde kunna bära rosa så är det fortfarande så att majoriteten killar dras mer till blått. Det är självklart olika för varje individ. Men att många killar i tonåren inte läser böcker är ett allmänt problem. Vi får massa mejl till Tonårsboken med folk som vill ha tips på böcker som kan passa killar, och jag känner många killar som har samma problem. Tjejer är oftast (liksom med färgexemplet) allätare, vi har aldrig fått ett mejl med någon som ber om tips på tjejböcker.

    Att kunna rekommendera böcker specifikt åt ett visst kön kan många, både unga och vuxna, finna hjälpande. Det vi vill göra med bloggen är att uppmuntra unga till att läsa. Vi vill inte blunda för ett problem som är så uppenbart utan arbeta för att väcka läslust hos såväl tjejer som killar.

    Bara för att vi rekommenderar en bok till killar betyder det inte att vi avråder tjejer att läsa den. Böcker är till för alla.

    SvaraRadera