onsdag 3 augusti 2011

Annorlunda

"Årets häftigaste bok" står det med stor bokstäver på antologin Annorlundas baksida. Jag kan inte riktigt förstå hur en bok med ungas texter om att vara mobbad, homosexuell eller kanske ha en egen stil kan vara häftig. Intressant och viktig kanske, men häftig nja.

I boken finns också konstiga bilder eller så kallade markörer. Det är nu det "häftiga" kommer, när jag visar upp bilderna i webbkameran visas ett helt annat foto eller t ex en film. Denna Augmented Reality tekniken är häftig visst, men jag blir inte imponerad. Vad jag däremot blir imponerad över är ungdomarnas texter, dikter och teckningar. Att vara annorlunda kan innebära många olika saker, något jag också märker när jag börjar läsa. Allas berättelser fångar mig på sitt sätt och att få läsa om varje person i frågerutan gör att berättelsen känns mycket verkligare. Personligen hade jag nog tyckt det var bättre om de visade upp bilderna direkt istället för markörerna men trots det tycker jag att det är en väldigt fin och bra antologi!

1 kommentar:

  1. anton kouba är en utav killarna i boken. han berättar hur det är att vara öppet homosexuell.
    han känner jag (a)

    SvaraRadera