fredag 11 juni 2010

2010 Sommarlovsböcker!

Jag börjar mitt sommarlov med att lägga ut min lista på årets sommarböcker. Förra året gjorde jag en otroligt (onödig) lång lista på sommarläsning. I år gör jag den inte lika lång. Jag tar inte heller med böcker som var med på 09:s lista. 
Detta är böcker som jag har läst och har tänkt läsa under sommaren men som jag vet passar som grymt bra sommarlovsböcker. 


Aktulla sommar böcker med mycket ungdomskärlek och sol. 
Sommaren jag blev vacker - Jenny Han


Fyra böcker som griper tag i dig och kanske till och med får dig att gråta.
No och Jag - Delphine de Vigan
Flickan som var vacker i onödan - Janne Lundström 
Jag är kvar hos er - Peter Pohl
Tvillingsjälar - Jacqueline Wilson


Lite krångligare böcker (vuxenböcker) för storläsaren som passar bra på sommaren. 
Andarnas hus - Isabelle Allende  (magiskt)
Simon och ekarna - Marianne Fredriksson (kommer på film nästa år) 
Den hemliga historien - Donna Tartt (spännande)
Flickan från ovan - Alice Sebold (poetisk)
Det här är allt - Aidan Chambers (tjock)
Shutter island patient 67 - Dennis Lehane (läskig)


Dessa böckerna skulle egentligen gå under namnet övernaturligt men det blev för långt att skriva.
Spännande och övernaturligt, också tokbra sommarläsning!
Beautiful dead - Eden Maguire  (om döda)
Död tills mörkret faller - Charlaine Harris (om vampyrer)
Skuggvarelser - Magnus Nordin (om varulvar)
Frost - Maggie Stiefvater (om vargar)

Om ni vill ha ytterligare tips kan ni kolla in förra årets sommarbokslista.
Många kramar Elin 

1 kommentar: