onsdag 9 juni 2010

Jag har tröttnat

Alla vi Twilightare vet hur Bree Tanners öde kommer att sluta. Boken om henne är bara tragisk. De ljusa stunderna överskuggas av de hemska. Jag har innan sagt att Meyer borde sätta punkt för sin världsberömda vampyrberättelse men det verkar hon inte riktigt kunna eftersom hon fantiserar vidare och skriver böcker ur andras perspektiv. Tröttsamt tycker jag!

Bree Tanner är en av de nyfödda i Victorias armé, men Bree vet inte vem Victoria är. Varje dag kämpar Bree och de andra nyfödda för att överleva. De har svårt att leva som en flock och vampyrerna dödar ofta varandra. Det är inte för än hon lär känna Diego som hon börjar fundera på vad som egentligen är på gång, varför det hela tiden kommer nyfödda till flocken. Diego och Bree sticker ut från de andra vampyrerna i flocken, de kan tänka. De börjar fundera på i vilket syfte de är skapade och bestämmer för att ta reda på det.

Bree Tanners andra liv skrev Stephenie Meyer för att hon var intresserad av de nyfödda och ville veta mer om dem. Ändå tycker jag inte att jag fick ut så mycket nytt om de nyfödda eftersom Bree, liksom Bella, kändes som ett undantag. Samtidigt gillar jag Meyers vampyrer. De är riktiga rovdjur. Råa, kalla och omänskliga. Men så finns Edward och hans familj som bevisar att det fortfarande finns en bit mänsklighet i vampyrerna. Boken saknar kapitel och är väldigt kort. Det är jobbigt att läsa en bok utan kapitel eftersom det inte finns några pauser, det är bara text text text.
Om du är riktigt galen i Twilight och måste veta ALLT så är detta en jätte bra bok men annars tycker jag att man lika gärna kan skippa att läsa den. Det hade varit mycket roligare ifall Meyer lagt tid på något annat, som en fortsättning på Genom dina ögon till exempel! Eller en helt ny historia, men om Bree... Nja.

Men en sak måste jag avslöja:
Jag storgrät.

1 kommentar:

  1. En fortsättning på Genom dina ögon skulle inte vara helt fel...

    SvaraRadera