onsdag 16 juni 2010

Zombier och blod i Austen

Vilken rolig idé att göra Stolthet och fördom till en blodfylld skräckis. Austens historia full med zombie inslag är verkligen underhållande. Zombie detaljerna är roliga och ibland till och med läskiga. Boken är dessutom fylld med snygga illustrationer som förstärker bilden av zombies bland Austens kända karaktärer.

Fram till mitten är detta superkul. Men när Mr Darcy och Lizzy strider mot varandra med eldgafflar och kung-fu efter att Mr Darcy friat till Lizzy för första gången tänker jag plötsligt: Jag klarar inte mer! Nej, och när jag nu tittar på boken med bokmärket inklämt efter ungefär 160 sidor känner jag inget sug alls, jag är mätt. Zombierna har jag vant mig vid och det är i princip samma historia som jag läst och sett hundratals gånger förut. 

Kul till en början, men när man läst en bit är det inte särskilt fräckt längre. Dialoger och händelser man älskar från originalet försvinner bakom alla sparkar och blodiga knivar. Ni som gillar action mer än prat men ändå vill läsa denna klassiker så är zombie verisionen perfekt. Ni andra borde läsa originalet. Och för er Stolthet och Fördom fantaster, läs Zombie verisionen ändå, det är en komisk upplevelse fram till ett visst antal sidor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar