fredag 4 juni 2010

Semlan och Gordon!


Tolvåriga Semlan och Gordon är bästa vänner. De hittar hela tiden på knäppa lekar och får för sig annorlunda idéer. Semlan är ett skilsmässobarn och hoppar varje vecka fram och tillbaka mellan sina föräldrar. Hennes pappa har extremt stora skor och hon blir dessutom lite kär i Lino. Under sommarlovet har de inte bara planerat in bad, utan de ska slå kyssrekordet i guinness rekordbok, hitta parallellvärldar och smita iväg till Göteborg för att hitta Semlans okända farfar. En minst sagt galen sommar.

Vilka härliga böcker! Semlan och Gordon är två lysande karaktärer som fortfarande har sin barnslighet kvar. Samtidigt börjar det bli spännande med fester och killar, men Semlan lyckas hålla någon balans mellan dessa två delar av livet. Typiskt mellanstadiet. Böckerna är skrivna som om det verkligen är Semlans röst man hör. Semlan har förmågan att se det komiska och possitiva i saker och ting, böckerna blir då fasansfullt roliga och jag log nästan hela tiden medan jag läste.

Detta är den sortens böcker jag skulle älskat när jag kanske gick på lågstadiet, men det gör jag också nu. Jag älskar Gordon som är den galna kompisen som inte bryr sig om vad andra tycker och jag känner igen mig i Semlan på väldigt många sätt. Ett stort plus för snygga omslag,speciellt på andra boken, figurerna med gitarren och cyklopen känns verkligen som Semlan och Gordon dessutom är de coolt uppritade. Ett stort sommarläsningstips till er yngre läsare, men också er äldre, detta är böcker som passar många!

1 kommentar: