torsdag 21 februari 2013

Månadens novell:


Hanna har läst: Fettpärlan - Guy de Maupassant
Detta är en långnovell av en av realismens största författare. Historien utspelar sig under det tysk-franska kriget 1870-1871 och i centrum står den unga prostituerade kvinnan som fått öknamnet Fettpärlan på grund av sin stora tjocka kropp. Fettpärlan vill fly de tyska trupperna och hamnar i samma diligens som tre rika borgerliga par, två nunnor och en revolutionär. I början vill de andra inte samtala med Fettpärlan, men när snön förhindrar diligensens framkomlighet och resenärerna blir allt hungrigare delar Fettpärlan med sig av sin stora matsäck och blir accepterad i gemenskapen. Men bara för en stund. När hon senare vägrar ställa upp på de andras krav blir hon återigen behandlad som luft.

Det var en mycket intressant novell att läsa eftersom den tar oväntade vändningar hela tiden. Språket känns lätt och modernt fast boken är 150 år gammal. Miljöbeskrivningarna är korta men lyckas förmedla en otrolig närvaro, det känns som att man själv sitter i diligensen med människorna och känner deras kyla och hunger. Låt er inte avskräckas av det motbjudande namnet "Fettpärlan", det är en novell som definitivt är läsvärd!

Elin har läst: Jag vill veta var stockrosorna kommer ifrån - Amanda Svensson 
Amanda Svenssons lilla novell från novellix handlar om en tjej och en kille som möts vid Sveriges sydligaste udde. Först sprudlar tjejen av energi, killen bländas och tycker hon är söt. Även om Amanda Svensson har ett avundsvärt språk tilltalades jag inte av första delen. Tjejen beskrivs på ett overkligt sätt eftersom det är så killen ser på henne, och kanske är det det som irriterar mig mest. Men slutet av novellen älskar jag, då det förskönade försvinner och båda tvingas se på varandra och sig själva med verklighetens ögon. Efter ett skickligt avslut älskar jag den här novellen trots allt. Amanda Svensson slutar aldrig imponera mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar