söndag 28 november 2010

Första Advent!


Författare: Lisa Bjärbo
Skrivit: Boken Det är så logiskt alla fattar utom du
Boktips: Innan Jag dör av Jenny Downham

Det var kanske två år sedan jag läste "Innan jag dör" av Jenny Downham, men jag tänker på den fortfarande ibland. Den är verkligen något alldeles extra! Extremt sorglig, men samtidigt väldigt rolig och jätteromantisk och faktiskt - helt omöjlig att glömma.

Det handlar om Tessa, som är 16 år och snart ska dö. Hon har leukemi, och hon vet att hon inte kommer att överleva. Men hon tycker att det är för tidigt - det finns för många saker kvar i livet hon vill hinna med! Så hon skriver en lista. 10 saker hon vill göra, innan livet är slut. Högst upp på listan: Bli av med oskulden.

Jag grät så att min ansikte var groteskt svullet när jag läste den här boken, och sådant gillar jag verkligen (underligt nog). När böcker känns, långt efter de är utlästa. Nu har jag placerat in "Innan jag dör" bland några av mina andra absoluta sorglighetsfavoriter: "I taket lyser stjärnorna" och "Jag saknar dig, jag saknar dig". De liknar varandra lite, och är ungefär lika bra alla tre. Och de kommer levererade med gråtgaranti. Sådant måste man ju bara älska!
/ Lisa Bjärbo

4 kommentarer:

  1. Jag gråter också floder till Innan jag dör. Den är såå bra och sorglig!

    SvaraRadera
  2. Jag har "Innan jag dör" hemma och ska läsa den, kul att få höra att den är så bra! "I taket lyser stjärnorna" är ju också väldigt bra och "Jag saknar dig, jag saknar dig!" har jag också på hyllan, hoppas den också är bra;)

    SvaraRadera
  3. Jag försökte lyssna på Innan jag dör, men tror inte att ljudbok är min grej, tror jag får mer ut av att LÄSA böcker :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ville bara skicka länken till min senaste blogg, eftersom jag träffade Rachel Ward i förra veckan när hon vann ett bokpris i "min" stad.

    http://bookwitchpasvenska.wordpress.com/2010/11/29/bokpris-hemma/

    SvaraRadera