fredag 12 november 2010

Intervju med Sonya Sones!


 I början av November var Sonya Sones, författaren till Vad mina väner inte vet och Vad min flickvän inte vet,  i Stockholm och pratade på SBI och även i Lund under Litteralund. Vi på Tonårsboken hade inga möjligheter att ta oss till varken Stockholm eller Lund för att träffa Sonya. Istället skickade vi iväg några frågor till henne, och fick mycket härliga svar tillbaka!

Vilken är din största inspriationskälla?  
Jag får min största inspiration från e-mail och brev som jag får från unga - brev där de säger att de brukade hata att läsa, men sedan upptäckte de mina böcker, och nu älskar de det. En författare kan inte drömma om något bättre än det.

Har du någonsin läst en bok som du dröm att du själv skrivit?
Jag har läst många böcker som jag önskar att jag skrivit, speciellt Harry Potter böckerna och Twilight serien. Om jag hade skrivit dessa böckerna skulle jag kunna ge dig en Ferrari till din nästa födelsedag! Men allvarligt, det är så otroligt många böcker där ute som jag skulle ha varit så stolt över att ha skrivit. Jag vet inte ens vart jag ska börja...något av Truman Capote, skulle jag tro, eller Somerset Maugham, eller Guy De Maupassant. Bäst att jag stannar där... 

Hur blev du författare? 
Jag älskade läsa för min son och dotter när de var små, så jag bestämde mig för att försöka skriva en bok för barn. Den hette Smitty the Hollywood Kitty. Och den sög! När jag slutligen insåg det, bestämde jag mig för att jag borde lära mig hur jag kunde bli en bättre författare. Så jag skrev in mig på en poesi klass på University of California i Los Angeles, och undervisades av den brillianta Myra Cohn Livingston. Det var Myra som hjälpte mig på rätt väg till att skriva min första bok, "Stop Pretending: What Happend When My Big Sister Went Crazy."

Hur viktigt är omslaget för dig?
Jag tror att omslaget på en bok är oerhört viktigt. Jag är vanligtvis ganska involverad med omslagen av mina böcker, även om jag misstänker att mina redaktörer tycker att detta är mycket irriterande.
Det finns ett avsnitt om hur vart och ett av omslagen till mina böcker blev till på min hemsida (www.sonyasones.com). Ibland har jag även bidragit foton som har använts på omslagen, eftersom fotografering är en av mina passioner. Men jag har i slutändan inte mycket att säga till om vad som hamnar på omslagen. Lyckligtvis blir jag oftast nöjd med hur omslagen blir. Och det är alltid speciellt roligt att se omslagen på mina översatta böcker. Mina böcker har blivit översatta till sju språk, men mitt svenska omslag är min absoluta favorit. De är designade av Fredrika Siwe på Bonnier Carlsen. Fantastiskt jobb, Fredrika! 


Vi lottar även ut boken Vad mina vänner inte vet här

1 kommentar:

  1. Hej! Jag vill vara med i tävlingen! Här har jag skrivit om den:
    http://filo-sofie.blogspot.com/2010/11/tavling-hos-tonarsboken.html

    SvaraRadera