torsdag 12 september 2013

Flyga Högt

Om ungefär 2 veckor åker jag och Elin till Bokmässan för att intervjua den svenska ungdomsförfattaren Katarina von Bredow, en författare som jag läste precis allt av under min högstadietid. För att förbereda oss inför intervjun har vi läst hennes senaste bok Flyga Högt som blev väldigt uppmärksammad när den kom ut för knappt ett år sedan. Det var länge sedan jag läste en ungdomsbok som inte är crossover utan tydligt riktar sig till åldern 12-16 år. Trots att det kändes ovant att läsa om karaktärer som är yngre än en själv var det på ett sätt skönt att läsa en bok som riktar sig till yngre; den var lättare att komma in i och det enkla språket gjorde läsaningen snabb och härlig.

Flyga Högt handlar om Vendela som kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet för att börja 9:onde klass. I skolan får hon umgås konstant med sin bästa vän Tove och också vara i närheten av Nils som hon är hemligt förtjust i. Allt är precis som det var i 8:an tills den nya tjejen Silja en dag kliver in i klassrummet och förändrar allt. Silja struntar i regler och sociala koder och umgås med vilka hon vill, säger vad hon vill och gör vad hon vill. Hon ändrar de strikta grupperingarna i klassen på bara några timmar vilket förvirrar och leder till ett kaos ingen hade kunnat vänta sig. Vendela blir imponerad och genom den nya bekantskapen med Silja lämnar Vendela sin trygga, förutsebara och ganska trista plats i klassen och får testa något nytt.

Som sagt var det fantastiskt att få läsa en sådan här typ av bok som avbrott bland de tyngre vuxenböckerna jag läser i skolan. Flyga Högt innehöll massor av intressanta karaktärer och även om själva historien var väldigt vardaglig om skollivet med vänner, kärlek och fester blev det aldrig tråkigt. Den kändes väldigt trovärdig och modern och går man i högstadiet tror jag man skulle uppskatta boken ännu mer! 

1 kommentar:

  1. Tänkte bara tipsa om något jag läste, ska tydligen bli en filmatisering av boken "Fantastic Beasts and Where to Find Them", en spinoff böckerna i Harry Potter.

    http://screenrant.com/harry-potter-jk-rowling-fantastic-beasts-and-where-to-find-them-movie/

    Förresten har ni en grym blogg!
    /Kram Clara

    SvaraRadera