måndag 30 september 2013

Månadens novell

Elin har läst: Blå Linjer av Amanda Hellberg 
Nu i september bestämde jag mig för att prova på ett annat novellformat, nämligen ljudsnovell. I novellen träffar huvudpersonen en man som heter Alexi och följer med honom på en lång tågresa. Jag var övertygad över att något hemskt skulle hända. Delvis för att novellen är klassad som skräck, men framförallt på grund av hur Alexi totalt paralyserade huvudpersonen. När jag trodde att jag listat ut slutet och var påväg att tröttna tog historien en helomvändning och jag var tvungen att spola tillbaka. Inget är som det verkar vilket gör hela novellen så otroligt bra. Ljudboksformatet var dessutom perfekt, om ni har 20 minuter över ska ni absolut lyssna! 

Hanna har läst: Nattsidan av Joyce Carol Oates
Joyce Carol Oates är definitivt en av mina många favoritförfattare. De senaste åren har jag läst flera fantastiska romaner av henne, till exempel Stor i käften och Blonde, men jag visste inte att hon hade skrivit noveller. Nattsidan kom ut redan 1976 men det är först i år som den översatts till svenska och getts ut av det lilla förlaget Novellix. Novellen utspelar sig år 1887 i Massachusetts och är snyggt berättad i dagboksform. Berättaren och hans vän Perry Moore är två vetenskapsmän som bland annat arbetar med att avslöja olika övernaturliga fenomen för att visa att det inte finns några andliga väsen eller någon magi. Hittills har deras jobb varit lätt men när de kommer i kontakt med mediet Fru A visar det sig att det kanske inte alltid går att lita på vetenskapen. Det är en lite läskig och obehaglig berättelse som passar perfekt nu i hösttider!

1 kommentar: