lördag 29 december 2012

Årssummering del 1

Nu är det dags att summera året som gått. Så här tycker vi om 2012: 

Årets bästa bokköp
Elin: Köpte fyra böcker av Tove Jansson på bokmässan i september. Blir glad varje gång jag ser dem i bokhyllan, måste köpa fler!

Hanna: Jag älskar engelska bokhandlar och när jag var i London i somras var jag inne i en väldigt fin där jag bland annat köpte The Perks of Being a Wallflower och Miss Peregrines Home for Peculiar Children. Det var nog bland de bästa bokköpen i år!

Årets bästa bokminne
Elin: När jag fick reda på att vi vunnit Forma Book Blog Award 2012. Trodde aldrig att det skulle hända, och lyckan var obeskrivlig.

Hanna: Jag måste hålla med Elin här. När jag fick reda på det trodde jag inte att det var sant. Jag var så otroligt glad och hedrad.

Årets bästa litterära händelse
Elin: Får nog säga tävlingen "Årets boktippsare". Den skedde ju över årsskiftet 2011/2012. Ett otroligt bra pris som vem som helst hade chansen att vinna,  självklart kände vi oss otroligt hedrade att bli nominerade till det också.

Hanna: När Jellicoe Road kom ut på svenska i våras var jag dels på releasefesten på Xpublishing, men också på en bokcirkel någon månad senare. Jellicoe Road är en fantastisk bok att diskutera och prata om, därför är det årets bästa litterära händelse.

Årets bästa karaktär
Elin: Taylor Markham och Jonah Griggs i Jellicoe Road. Ungdomslitteraturens bästa kärlekspar och karaktärer om ni frågar mig.

Hanna: Paul i Torka aldrig tårar utan handskar är helt fantastisk! Så härlig och omtänksam!

Årets bästa novellsamling
Elin: Ingrid Olssons två novellsamlingar Blink blink med stjärnan och Önska nytt önska bort var så fruktansvärt fina. Korta noveller som gick rakt in i hjärtat.

Hanna: Jag har inte läst så många novellsamlingar i år, men den som gjort störst intryck var nog Den perfekte vännen av Jonas Karlsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar