söndag 2 december 2012

Svenska ungdomsserier

Vad som är allra hetast just nu bland mina kompisar är, förvånansvärt nog, svenska ungdomsserier. På SVTplay har det den senaste tiden dykt upp flera sådana här ungdomsserier, som spelas av ungdomar och tar upp typiska tonårsproblem. Jag har aldrig riktigt fastnat för det här med svenska serier, men efter att ha börjat titta gillar jag det mer. Dialogerna och skådespelet kan många gånger kännas dåligt men det är verkligen humor på sitt eget vis!

Portkort 1321 är den serie som helt klart är mest populär, även om säsongen nu är slut. Det är en dramaserie på tio delar om vänskap, kärlek och liknande. Den är både mysig och rolig. Även om jag inte tycker storyn i sig är jätte spännande så blir den ändå beroendeframkallande på något sätt.

15 är en serie där ungdomar själva fått skicka in sina berättelser som filmatiseras. Varje avsnitt tar upp ett typiskt problem bland tonåringar. Det är pinsamt, konstigt och roligt på samma gång.

Bastian började jag se på alldeles nyss. Den handlar om Bastian som tillsammans med sina vänner ger sig ut på en resa i Europa för att hitta sina biologiska föräldrar. Jag har inte helt fastnat för den ännu men den verkar vara sådär småmysig.


11 kommentarer:

  1. Postkort 1321 är alldeles alldeles underbar! :)

    SvaraRadera
  2. Har tittat på 7 delar av portkod, efter att typ alla mina kompisar sagt att den var bra! Håller med om att skådespeleriet och dialogerna kan bli lite fel ibland, men jag gillar den!

    SvaraRadera
  3. 15 - låter som Bullen som gick när jag var ung :) "som vanligt är det inte personerna i filmen som har skrivit brevet" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Precis vad jag tänkte! :)

      Radera
  4. elin du har glömt att skriva om williams lista ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah Sant! Tyckte tyvärr inte den var lika bra som Williams vloggar, men den borde abslout ha varit med här!

      Radera
  5. jag vill att det ska kommer en del 2 :) skit bra serie !!

    SvaraRadera
  6. asså gud!!! jag vill juh se mer av portkod 1321!!! det måste bara komma en del 2 annars döööör jag!!!! sjukt bra serie!! <3 ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske lite sent svar men här är svaret du söker!! JA det kommer en säsong 2 nu detta året som handlar om när dom går ut gymnasiet :D

      Radera
  7. vart kan man se pa portkod 1321 del 2 med ljud?!?

    SvaraRadera