måndag 6 februari 2012

När naturen slår tillbaka

Mitt Klimat-katastrofala liv är verkligen totalt klimatkatastrofal. Året är 2015 och i Storbritannien har man infört koldioxid ransonering. Det betyder att man bara har ett begränsat antal koldioxidpoäng i månaden som inte får överskridas. För dagbokens ägare Laura och hennes familj betyder detta en total förändring. De kan inte längre köra bil hur som helst, resa vart de vill eller köpa hur mycket saker de känner för. 

Det kan låta rätt fånigt, men i boken blir det totalt kaos. Människornas frihet begränsas och hela samhällsordningen rubbas på grund av koldioxidransoneringen.  Jag har svårt att tänka mig att det kommer se ut så här om tre år. Däremot är det intressant att fråga sig vad som kommer att hända när vi faktiskt når den punkt då allt vi utsatt vår jord för ger katastrofala konsekvenser och energin inte längre räcker till. Trots alla klimatkatastrofer som sker pågår det mycket annat i Lauras liv. Hennes band, kompisar, kärlek osv. Detta tyckte jag lyste upp boken, för helt ärligt så hade jag väldigt svårt för hela dagboksformatet. Annars en bra bok att diskutera kring!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar