onsdag 11 januari 2012

Tretton skäl varför


Hannah Baker har begått självmord. Efter sig har hon lämnat ett antal kassetband nerpackade i en skokartong. När Clay Jensen en dag kommer hem från skolan hittar han lådan utanför sin dörr. Han öppnar den och börjar lyssna. Kassetbanden berättar varför Hannah Baker tog sitt liv. Varje sida av ett kassetband handlar om en person, en person som är en av anledningarna till självmordet. Clay fortsätter lyssna även om han vet att turen snart kommer till honom. Snart kommer Hannah berätta vilken roll han spelade i historien.

Nu förstår jag alla kommentarer på mina att-läsa-listor som sagt att jag måste skynda mig att läsa den här boken. Även om det bara har gått ett par dagar på 2012 så är det en bok som definitivt kommer få en utmärkelse av mig som årets bästa bok i någon kategori. Det var länge sedan jag var så här fast i en bok, tänkte på den så mycket och påverkades så mycket av den. Den är sorglig, väldigt sorglig, men också så smart och vacker. De tretton skälen till Hannahs självmord vävs ihop och man förstår hur även snälla och omtänksamma personer som Clay Jensen kan vara skäl till att någon tar sitt liv.

Har ni läst den? Vad tycker ni?

10 kommentarer:

  1. För det första: Superfin blogg!

    För det andra: Jag har läst den, och den är verkligen jättebra!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den verkligen, den är så fin på något sätt

    SvaraRadera
  3. Jag älskar Tretton skäl varför! Absolut en av mina favoritböcker!:D

    SvaraRadera
  4. Absolut en av mina favoriter !

    SvaraRadera
  5. Håller med dig och de ovanför mig: Tretton skäl varför är väldigt bra, gripande, sorglig, tänkvärd...

    SvaraRadera
  6. Gillar bloggen, men måste bara påpeka att det heter BEGÅ självmord! Tycker det ser så illa ut när folk skriver ta självmord =P

    SvaraRadera
  7. Underbart vacker och sorglig bok, svår att lägga ifrån sig...

    SvaraRadera
  8. Jag läste den på Engelska och är verkligen jätteglad att den kom ut på svenska så även de som inte är så bra på engelska kan läsa den! Helt underbar bok!

    SvaraRadera
  9. Underbar bok! Men väldigt sorglig.
    Ska köpa den på bokmässan :).
    Superfin blogg!
    Besök gärna min bokblogg!

    SvaraRadera
  10. Tyckte boken var jätte bra läste precis klart den ( sökte på google och hittade er blogg om du undrar varför jag skriver på detta inlägget ) Men jag förstår inte riktigt slutet på boken, förstår du det? Blir tacksam för svar =)

    SvaraRadera