lördag 14 januari 2012

Saving Francesca

Saving Francesca är något av det finaste jag läst. Om jag beskriver handlingen skulle det lätt låta för deprimerande. Huvudpersonen Francesca har många problem att tampas med. Sin mammas depression, konflikter i skolan, vänner som glider i från och massa annat som sammanfattas JOBBIGT. Trots alla jobbigheter får man följa hur Francesca växer och utvecklas som person, det är vad jag tycker är så fint med boken.

Tonen i boken påminner mig mycket om Jellicoe Road och jag bara älskar Marchettas sätt att skriva. Här lyfter språket hela berättelsen. Dialogerna i Saving Francesca och Jellicoe Road skulle jag kunna läsa hur många gånger som helst. De är fyndiga, roliga och intressanta. Detsamma gäller hennes karaktärer som trots att de är så unika känns otroligt verkliga. Hela boken har det där lilla extra.

Jag har bestämt mig för att inte jämföra Melina Marchettas böcker, men jag kan säga att de jag läst hittills har varit två små pärlor. Jag har blivit lika förälskad varje gång jag hoppat in i en Marchetta-värld. Hoppas nu att det kommer bli likadant med Looking for Alibrandi och The Piper's son. 

3 kommentarer:

  1. Den här boken har legat underst i bokhögen bredvid min säng väldigt länge nu. Kanske dags att ta tag i den? Jag blev ju sugen nu! :)

    SvaraRadera
  2. Läste precis Jellicoe Road och holy canoli, blev helt förälskad. Jag börjar nästan gråta bara jag tänker på den. Så himla underbar, sorglig, rolig, tragisk. bara helt FANTASTISK. måste ändå medge att jag var lite förvirrad av den kursiva texten i början och var lite frustrerad över att inte förstå sambandet mellan den och den nutida historien om Taylor. Men ju mer jag läste desto mer fängslad blev jag. kunde inte lägga ifrån mig den! åh. nu ska jag läsa den igen. OCH köpa Saving Francesca, hihi.

    SvaraRadera