måndag 2 januari 2012

10 saker att se fram emot i år!

Hanna
1. I vår kommer Jellicoe Road ut på svenska och det ska bli så spännande att jag knappt kan vänta! Katarina Kuick är översättare och det går att följa hela översättningsprocessen på hennes blogg.

2. The Hunger Games!!! Jag har svårt att förstå att den snart ska visas på bio. Det har gått väldigtväldigt fort sedan jag fick veta att de skulle börja spela in den. Att se den kommer definitivt att bli 2012års filmhändelse för mig!

3. Under 2012 kommer även Extremely Loud and Incredibly Close på bio. Boken var väldigt bra, annorlunda och smart och det känns som att det inte är möjligt att filmen blir misslyckad efter att ha tittat på trailern. Dessutom är den regisserad av de som gjort Billy Eliott och The Hours, båda två fantastiska filmer!

4. David Levithan kommer ut med en bok som heter Liten parlör för älskande. Boken är uppbyggd som en ordbok och varje ord berättar en ny ögonblicksbild i historian mellan de två huvudpersonerna. Den kommer ut redan i januari! Provläs här!

5. Jag är osäker på om den här boken kommer att vara bra, men jag ser fram emot att prova att läsa den; Vinylprinsessan av Yvonne Prinz. Den beskrivs som en High Fidelity för ungdomar.

Elin 
1. Författaren Lisa Bjärbo som för två årsedan kom ut med dunderdebuten Det är så logiskt alla fattar utom du är nu i vår aktuell med en ny bok. Allt jag säger är sant heter den, ett riktigt måste till våren!


2. Ett annat måste nu i vår är självklart boken Eld, andra delen i Engelsforstrilogin! Längtar som en galning efter att få läsa den. 


3. Sonya Sones bok En sån där vidrig bok där mamman dör är helt klart något att hålla utkik efter!


4.  I september blir det återigen dags för Bokmässan i Göteborg. Om ni gillar böcker måste ni absolut gå. Det är en sann upplevelse!


5. Sedan den efterlängtade The Hobbit som har premiär i december. Blev förvånad när jag såg att Sf redan nu börjat visa trailen under bioreklamen. Men varje gång jag ser den nästan spricker jag av lycka och otålighet. Kommer bli riktigt stort! 

10 kommentarer:

  1. Mycket bra händer 2012. =)
    Levithans bok som kommer tror jag faktiskt förlorar i översättning och är enkel att läsa på engelska samt att man lär sig nya ord.
    Ser jättemycket fram emot "Eld" och bokmässan antingen i Göteborg eller i Frankfurt för min del. Jag längtar.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag längtar också efter Hungerspelen och The Hobbit så jag nästan självantänder! Jag är liksom så visuell av mig, jag tar in filmer mer än jag tar in något annat, om så musik, böcker... filmer är vad som påverkar mig starkast, därför ska Hungerspelen framförallt bli oerhört spännande att se.

    SvaraRadera
  3. Tiikeri: Hm.. kanske värt att läsa den på engelska istället. Åh bokmässan i Frankfurt! Spännande!

    Christin: Ja det är verkligen något speciellt med bra filmer. Vi får verkligen hoppas att hungerspelen-filmen blir lika bra som boken! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har länge funderat på om jag ska läsa Jellicoe Road, men jag vet inte om jag orkar & klarar av att läsa den på engelska. Men jag ska läsa den direkt den kommer ut på svenska. :)

    SvaraRadera
  5. Provläste precis Levithans senaste och är så glad över att de inte har översatt ord-ordningen (den är ju skriven som en ordbok ungefär) utan bara satt den svenska översättningen vid sidan av. Då tror jag att den kommer funka ganska bra på svenska. Men kommer fortsätta att rekomendera den på engelska till alla jag känner och träffar. Så mycket tycker jag om den. =)

    SvaraRadera
  6. Maxmimum Ride är böcker (6 tror jag den sjätte kommer ut i år) är en serie som är för dom som gillar hungerspelen har jag hört. Jag har letat efter den på bibliotek. Men den finns på engelska och jag har inte själv försökt läsa den. Ni kanske har lust att testa dom???

    SvaraRadera
  7. Carolina: Jag tycker att de är värt att vänta på den svenska översättningen. Tror nämligen att den kommer att bli riktigt bra.

    Tiikeri: Låter som att det kommer bli ganska bra ändå! Är otroligt sugen på att läsa den, konstigt nog har jag inte hört talas om den tidigare.

    EllenMai: Åh det måste vi kolla upp! Om det låter spännande kan det nog hända att vi recenserar den här. Alltid kul att få tips från läsare. (Men vi har väldigt mycket att läsa så det kan dröja ganska länge i sådana fall)

    SvaraRadera
  8. ni kanske har lite mer koll än vad jag har, men jag vill hemskt gärna veta. Hur många böcker av sarah dessen(?) finns det skriva på svenska. och hur många av vampire diaries finns det på svenska.
    är tacksam för svar.
    MVH Julia NIlsson

    SvaraRadera
  9. Hittills finns det två översatta böcker av Sarah Dessen. "Mycket mer än så" (Along for a ride) och "Mitt perfekta liv" (The truth about forever). Men skulle tro att en till kommer ut nu i sommar. Det får vi se.

    När det gäller Vampire Diaries vet jag att två böcker har kommit ut på svenska. Sedan tror jag att första boken innehåller bok 1 och 2 och andra boken innehåller bok 3 och 4. Men jag är dock inte säker. Gå gärna in och kolla på pocketförlaget som gett ut dem.

    Skriv gärna om du har några mer frågor ;)

    SvaraRadera
  10. Jag gillade verkligen Vinyl Prinsessan när jag läste den för ett tag sedan. Jag skulle till och med vilja se den som film i framtiden.

    SvaraRadera