söndag 14 februari 2010

a little love song



A little love song, eller en liten kärlekssång av Michaelle Magorian får bli mitt stora alla hjärtans dag tips. Det känns som riktig bra timing att jag läst ut en så romantisk bok precis lagom till alla hjärtans dag. Hittills är nog detta det bästa jag läst av Michelle Magorian, men jag är väldigt nyfiken på godnatt mister Tom som är så omtalad.

En liten kärlekssång utspelar sig i slutet av andra världskriget, snart artonåriga Rose och hennes storasyster Diana tillbringar sommaren i en liten kuststad. De hyr en liten stuga som tillhört, Mad Mathilda, en gammal dam alla sa var knäpp som nyligen dött. Rose lär känna många nya människor, de hon lär känna bäst är Alec som har byns lilla bokhandel och Derry. Rose har alltid trott att ingen någonsin kommer bli kär i henne, men när hon träffar Derry förändras allt. En kväll hittar hon en nyckel till ett låst rum i stugan. I det låsta rummet hittar hon Mathildas gamla dagböcker. I dagböckerna berättar Mathilda en historia från ett annat krig, en stark och sorglig kärlekshistoria som Rose blir helt betagen av, sedan börjar hon tveka, är hon verkligen kär i Derry?

Historien är verkligen super fin. När jag läste blev jag hela tiden bestört, sedan lycklig, bestört, sedan lycklig.. och sedan jätte lycklig. Förutom den fina kärlekshistorien så tyckte jag om allt runt omkring. Rose och Diana lärde känna många andra människor som tillexempel gravida och ogifta Dot och Mrs Clarence. Det är verkligen spännande att dessutom följa så många bifigurer, i många ungdomsböcker känns det så avskalat, så begränsat med personer som om ungdomar inte klarar av att läsa om mer än en en person i taget eller som om ungdomsförfattarna inte klarar av att ha med för många personer. I Michelle Magorians böcker får man lära känna så många andra människor och det väcker dessutom så mycket mer känslor till liv. Sedan får det självklart inte bli förmånga figurer heller men det blir ibland enformigt att läsa så många ungdomsböcker som följer samma manus. Nä, nu medans jag har skrivit så har jag bestämt mig för att gå in och beställa Godnatt mister Tom, jag vill verkligen läsa den!

Hörs sen! / Elin

5 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! Ska skicka länken till Michelle, så får hon se om hon kan läsa en svensk recension.

    SvaraRadera
  2. Här är vad Michelle säger om recensionen:

    "How lovely of you to let me know about the Swedish book blog ‘review’. George had it translated into English for me on the computer so I was able to read it. It’s made my Valentine’s Day!
    Best wishes,
    Michelle"

    SvaraRadera
  3. Herregud vad jag blir glad nu!
    Älskade din intervju bookwitch, verkligen tur att förlaget ändrat sig, boken är ju helt underbar!

    SvaraRadera
  4. omg elin! sååååååååååååååååååååååååå coooolt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kan forfarande inte fattttaa!! you own this world, u know what i´m saying? you rock girl!!!!!!!!! <3<3<3<3<3<3<3<3,
    love,
    a proud friend (linnea h)

    SvaraRadera
  5. jag har precis läst ut boken och det är den bästa boken jag har läst.

    SvaraRadera