torsdag 18 februari 2010

Ett litet lån

Lånade Joyce Carol Oates ungdomsbok Stor i käften häromdagen. Jag har tyckt om tidigare ungdomsböcker som jag läst av henne, bland annat Vilda gröna ögon och efter kraschen tog jag mig samman bredde ut mina vingar och flög iväg. Jag hann läsa några kapitel på bussen och hittills tycker jag om den.
 Den har två huvudpersoner, Matt och Ursula. Det är Matt som råkar i trubbel då två poliser hämtar honom från skolan och anklagar honom för att ha hotat att spränga skolan i luften. Ursula är en tuff tjej som intalar sig att plugg och kompisar är slöseri med tid. Hon skaffar sig respekt genom att skrämma med blickar och ingen vågar reta henne längre. 
Har som sagt knappt börjat på boken men tydligen är Ursula den enda som vet vad Matt egentligen sa och den enda som kan hjälpa honom. 
Det ska bli väldigt spännande att få läsa fortsättningen och se vad som händer. Just nu känns det som om Matt sitter i en ganska hopplös situation och därför känner jag på mig att boken kommer bli riktigt riktigt bra. 

1 kommentar:

  1. Jag älskar "Vilda gröna ögon", så det ska bli kul att läsa sen om du tycker den här är lika bra. /Therese

    SvaraRadera