onsdag 20 januari 2010

Var är spänningen?


Shanzoc, Liva och Comil måste snart ge sig av från Manjir för att fortsätta letandet efter de andra nyckelväktarna. De måste varna dem för De avskydda som är ute efter att ta deras nycklar och släppa ut all världens ondska. Eftersom de är instängda i Utlandet och Manjir har avslöjat för dem den andra nyckelväktaren finns utanför utlandet så måste de hitta ett sätt att ta sig över den stora muren som håller befolkningen instängd i utlandet. Deras resa fortsätter som den innan gjort, de letar efter nyckelväktarna och De avskydda letar efter dem och Nyckelväktarna.

Jag tyckte väldigt mycket om första boken, på ödets vingar. Denna däremot tyckte jag var lite snål med spänningen. Språket, historien, figurerna, visst de är fortfarande toppen. Men jag vill ha mer spänning! Att spara all spänning till på slutet tyckte jag inte riktigt funkade här. Julia Sandström skriver på sin blogg att hon just nu lutar mot att serien ska bli fyra böcker, kanske fem om fyran blir för lång eller om hon inte får med allt. Jag är väldigt nyfiken på vad som ska hända i de andra böckerna och hur historien kommer att sluta. För trots spänningsbristen finns fortfarande lässuget för Nyckelväktarna, och i april kommer jag antagligen sluka under vingarnas skugga med ett litet hopp om att tvåan bara var en mellanbok och att historien fortsätter vara så bra som den först var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar