fredag 15 januari 2010

Vad jag älskar Cornelia Funkes böcker!


Bläckhjärta, drakryttaren, tjuvarnas herre.. alla är de lika underbara. Jag tyckte att det dröjde lång tid mellan de tre böckerna i bläckserien, ca 2 år mellan varje tror jag. Det kanske inte låter så farligt men på två år glömmer man ganska mycket och jag hade allt glömt en hel del om vad som hände i andra boken. Men jag måste säga att det var ett jättebra avslut på en jättebra serie.

När ja precis nu skulle skriva handlingen här så upptäckte jag att jag inte kunde sluta skriva, det händer så mycket i bläckdöd och den handlar om så många personer. Orfeus, Ormhuvud, Violanne den fula, Nötskrikan, Mo, Resa, Maggie, Svarte Prinsen, Ellinore, Darius, Fernoglio, Sotfinger, Farid, Roxanne... så många figurer! Maggie var den man fick känna bäst i första boken, men då var de i vår värld. I trean handlar de om alla de personer jag precis nämnde. Kanske allra mest Mo/Nötrskrikan, Maggies far. Boken han binde som gjorde Ormhuvud odödlig möglar och Ormhuvud möglar likaså. Nu försöker han fånga Nötskrikan i förhoppning att han kan laga boken åt honom och rädda honom från hans eviga ruttnande. Men Nötskrikan har en annan uppgift, han måste hitta den tomma boken skriva de tre orden, för att en gång för alla få Ormhuvud ur världen och rädda folket från deras lidande. Men framförallt för att rädda sin dotter.

Nu funderar jag på vad jag kan skriva mer om boken, handlingen gjorde jag som sagt kortfattad nu, nästan för kortfattad. Första boken tror jag att jag läste när jag gick i fyran, andra när jag gick i sexan och tredje nu när jag går i åttan. Och Klara hade då redan börjat på Bläckhjärta i kanske trean, fast hon avslutade den förstås aldrig, jag har sett att bokmärket fortfarande ligger i någonstans i mitten. Men jag tror att det är en bok som många åldrar kan läsa, lågstadie, mellanstadie, högstadie... De tydligaste minnena jag har från första boken är Sotfinger som står utanför Ellenors hus och gör vackra eldkonster. Den andra, när Sotfinger kommer till Mo och Maggie mitt i natten och Maggie får reda på allt. Den tredje är Ellinors stora bibliotek som jag alltid varit så avensjuk på, fast det inte ens finns på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar