måndag 14 december 2009

En superfin berättelse


Fyren och stjärnorna utspelar sig 1917 i Göteborg och handlar om storasyster Blenda, Erik och deras mamma Tora. Deras pappa är försvunnen, han åkte till Amerika för sju år sedan, sedan dess har ingen hört av honom. Tora tror att han stack från dem och har en ny familj borta i Amerika. Erik tror att hans pappa gräver efter guld och Blenda har ingen aning. Det enda hon vet är att deras pappa aldrig skulle lämna dem, han älskar dem för mycket. Blenda brukar i hemlighet skriva brev till honom som hon gömmer i en snäckask.
Men en dag kommer fyrvaktare Carl Nordsten in i deras liv. Tora, Blenda och Erik lämnar sitt hus i Haga och flyttar ut till fyren. Både Erik och Blenda hatar Toras nya man, han skulle aldrig kunna ersätta deras pappa. Han börjar allt mer styra och ställa över deras liv och tillslut har han gått för långt.

Miljön, författarnas språk och historien skapar tillsammans en otroligt fin berättelse.
Annika Thor har innan skrivit serien om Steffie och Nellie i en ö i havet, och vad skulle du ha valt som Klara kommer blogga om vilken dag som helst. Hon har också skrivet rött hjärta blå fjäril som jag älskade när jag var liten.
Fyren och stjärnorna påminner lite om en ö i havet eftersom båda utspelar sig på öar utanför Göteborg vid tidiga 1900 talet. Men eftersom Fyren och stjärnorna är en bok för sig och en ö i havet en underbar serie vill jag inte jämföra dem.
Jag ger er ett tips att strunta i åldrar, eftersom boken är för åldrarna 10-13, annars går ni verkligen miste om något.
Boken är också en bra julklapp, till småsyskon eller kusiner. Det är ju tre gånger så roligt att ge bort en bra bok än en dålig.

1 kommentar:

  1. Skulle ni kunna recensera en ö i havet serien? Jag tycker den här boken är jätte bra jag tycker också att en ö i havet serien också är bra.

    SvaraRadera