torsdag 1 september 2011

Jakten på Wondla


Jag läste de första Spiderwick böckerna i mellanstadiet och tyckte att de var bra, men lite väl korta och lättlästa för mig. Nu under de senaste månaderna har jag återupptäckt Spiderwick författarna. Jag har läst den grymt spännande boken Den vita katten av Holly Black, som fått mig att vilja läsa mer av henne. Och så är det Diterlizzi, den populära amerikanska illustratören och författaren som nu kommit ut med Jakten på Wondla

Som i Spiderwick är språket ganska lättläst, men tunn är den verkligen inte. På nästan 500 sidor får man följa Eva Nios jakt efter Wondla och tecken efter andra levande människor. Det är en spännande bok med mycket action och mysterier. Till skillnad från Spiderwick tror jag att jakten på WondLa kan passa många fler. Detta är en bok alla fantasy/sci-fi älskare skulle kunna gilla oavsett ålder. Alla illustrationer i böckerna gör inte historien mer barnslig utan snarare mer interesant. 

Det finns även specialeffekter (likt de i antologin Annorlunda) där vissa illustrationer fungerar som nycklar för hemliga inslag som finns på hemsidan WondLa.com. Jag har inte provat detta ännu men får kanske ta och göra det i kväll! 

1 kommentar: