söndag 12 december 2010

Tredje Advent!


Författare: Johanna Lindbäck
Skrivit: En liten chock, Min typ brorsa, Tänk om det där är jag, Saker som aldrig händer
Boktips: Sommaren jag blev vacker av Jenny Han

En del lyckostar åker till Thailand och andra varma ställen på jullovet. Det gör inte jag. Jag blir kvar här i vinter och kyla. Om man läser Jenny Hans böcker "Sommaren jag blev vacker" och uppföljaren "It's not summer without you" kan man antingen bli störd på alla stränder, varma dagar och solsken, eller också kan man känna lite hopp. Snart där igen. Jag gillar hursomhelst de här böckerna jättemycket.

I somras var jag i NY på semester. Jag hade läst hennes första innan och så köpte jag "It's not..." där på plats och bara plöjde. Den var så himla, himla bra! På chans slängde jag iväg ett mejl och frågade om jag kunde få intervjua henne (http://bokhora.se/2010/intervju-med-jenny-han/) för bokhora.se, och det gick hon gärna med på. Vi träffades på ett gulligt fik i Brooklyn och swoonade lite över Alexander Skarsgård och sånt. Hon var supertrevlig. Och hon var mitt i den avslutande delen i trilogin och skulle välja kille. Team Conrad eller team Jeremiah? Jag vet vem jag håller på...

Hennes böcker handlar om sommarlov, hemlig kärlek, ny kärlek, familjerelationer, att växa upp, och de är så fina och läs-slukiga. Om man tycker det är okej att läsa på engelska så kasta er över tvåan för den är ännu bättre än ettan! Jag går omkring och längtar efter sommaren för att trean ska komma då, på engelska. Och, ja, även för att det är sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar