tisdag 28 december 2010

Bloggtips

Här om dagen skrev jag som ni kanske minns om att blogga. Då lovade jag att jag skulle dela med mig av mina egna bloggtips. Jag kanske inte har en hel bok full av unika smarta bloggtips, men jag har små knep och dem delar jag gärna med mig av.

Post-it lappar är det smartaste som finns, nu använder jag mig inte av verkliga sådana utan snarare av de som finns på MacBookens Dashboard. Här skriver jag upp allt från inläggsidéer till böcker jag vill läsa. Så fort jag läser något eller får en idé så skriver jag ner det här.


Variera inläggen.  För mig är det väldigt viktigt hur jag lägger upp det. Inte för många recensioner på rad eller inlägg av samma slag, utan jag försöker variera så mycket som möjligt, även i min läsning så att det inte bara blir till exempel vampyrrecensioner eller för mycket "tjej böcker".

Uppdatering är något jag är väldigt noga med. Kanske för att jag själv besöker många bloggar varje dag. Men de flestas problem är att de inte hinner med. Ofta frågar jag mig själv hur jag kan hinna med att blogga nästan varje dag samtidigt som jag har skola och annat. Svaret är nog att jag gjort det till en vana att sätta mig en stund varje kväll och skriva ett inlägg. Det har blivit en rutin. Det beror helt enkelt på vad man prioriterar, om man tar sig tid brukar man ofta hinna med.

Skriv inte för långt. När man väl börjar skriva är det ofta svårt att sluta, det finns så mycket man vill skriva och berätta om! Men det är inte många som orkar läsa texter långa som uppsatser. Därför brukar jag tänka igenom vad det är jag egentligen vill säga, vad som inte är så viktigt och som jag kan ta bort och vad som jag absolut måste ha med i min text.

Hantera idétorkan. Förr eller senare händer det att du sitter där med en blank sida utan några idéer. Ett vanligt trick som jag själv har svårt för är att spara idéer tills senare. Det funkar för många andra men inte för mig, framförallt för att idén inte låter lika bra efter några dagar och för att jag tappar lusten för att utföra den. Smart är att spara färdigskrivna inlägg istället för idéer. Det händer att jag förhandsskriver inlägg eller recensioner när jag åker bort.
Om jag ändå sitter där med tomt huvud brukar jag surfa runt lite för att få inspiration, lyssna på lite musik, se mig om i rummet och tillslut brukar det poppa upp en idé.

Hitta din stil. Det är jag nog inte ensam om att skriva. Men jag tror att nyckeln till en bra blogg är att man själv brinner för det man gör och tycker att det är roligt. Våga experimentera med recensioner och inlägg, prova dig fram för att hitta din egen ton i språket. Gör det till något riktigt roligt!

Ha med bilder. Personligen tycker jag att det är mycket roligare att läsa en text som har en bild. En bild brukar vara det första som fångar mitt intresse när jag är ute på olika hemsidor och bloggar. En bra rubrik är också väldigt viktigt eftersom det är det första blicken faller på, och oftast det som avgör om man blir sugen på att läsa texten eller inte.

 

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen, jättebra verkligen! Kan inte du skriva ett inlägg om vilka böcker som du ska läsa härnäst? Tycker alltid att det är intressant att se :)

    SvaraRadera