torsdag 2 december 2010

Tips till er fantasyslukande mellanstadieelever

Odd och frost jättarna var en bok som jag och Klara fick chansen att läsa under vår praktik på Bonnier Carlsen. Den passar framförallt de lite yngre, men författaren är ju Neil Gaiman och enligt mig är hans böcker grymma oavsett vilken ålder han skriver för.

En dag beger sig den norska vikingapojken Odd ut på ett äventyr i skogen. Där får han syn på tre besynnerliga djur. En björn, en örn och en räv, som alla tre kan tala! De tre djuren visar sig vara gudarna Oden, Tor och Loke som blivit förvandlade till djur och utkastade från Asgård. I Asgård härjar nu forstjättarna och en tung kyla har lagt sig över hela norden. Odd och de tre djuren ger sig ut på en farlig resa för att bekämpa jättarna och rädda deras folk från evig vinter.

Boken om Odd liknar en gammal klassisk saga och den passar väldigt bra för högläsning. Boken är fylld med fina illustrationer, som enligt mig, gör boken mer levande. Själva historien är mycket spännande men samtidigt charmig och underhållande. Asagudar i djurskepnader, elaka frostjättar och en tolvårig haltande hjälte. Att Gaiman inte saknar humor och en enorm fantasi är ett som är säkert. Nu kommer boken inte ut förrän i Januari nästa år, annars hade detta varit mitt största julklappstips för mellanstadieelever. Men till er fantasyslukande killar och tjejer kan jag tillsvidare säga: Neil Gaiman är ett namn att lägga på minnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar