måndag 21 september 2009

Tårflodsframkallande


Boken om flickorna Abela och Rosa är en stark berättelse om två barn från helt olika världar.
Abela vet inte riktigt hur gammal hon är. Hon bor i Tanzania. Hennes pappa är död och hennes lillasyster är mycket sjuk. En dag blir även hennes mamma sjuk. Abela tar med sig sin mamma på en flera dagars lång och kämpig resa till sjukhuset inne i staden. När hon är där finns det ingen hjälp att få och hennes mamma dör därpå. (oj det rimmade :O)
I England lever en ganska bortkämd flicka, Rosa. Som bor ensam med sin mamma. En dag berättar hennes mamma att hon funderar på att adoptera ett barn från Afrika. Rosa blir sur, hon vill absolut inte dela sin mamma med någon annan.

Jag tyckte väldigt mycket om boken Abela. Jag tror att den passar väldigt bra för barn i åldern 9-12. Jag läste även någonstans att den passar bra som högläsning och det håller jag absolut med om.
Men jag tyckte ju om den. Så det tror jag även att ni skulle göra.
En ganska lätt och förutsägbar bok med en väldigt bra handling.
(är ganska trött nu och orkar inte skriva så mycket. Men Abela är verkligen en snyftare. Med stort fattigt Afrika tema. Hoppas att många av er tar del av boken och tycker om den lika mycket som jag) kramar Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar