tisdag 15 september 2009

Gripande men gammal bok


Ledsen, dåligt med uppdateringar från mitt håll men nån mer än jag som tycker skolan tar upp mycket tid?
Men skit samma det är inte sådant jag ska skriva om här.:D

Jag har faktiskt tänkt blogga om en bok som heter Barn 312 av Hans Ulrich Horster.

Röda Korsets huvudkontor i Wien efterlyser föräldrarna till Barn 312:

Namn: Haake eller Harke eller Hanke
Förnamn: Martina
Född: Omkring 1943
Blå ögon, blont hår
Blev funnen den 9 oktober 1944 på ett flyktingtåg från Östeuropa till Wien.

Tidningsnotisen blir en chock för Ursula Gothe. Martina, hennes lilla dotter som försvann i slutet av andra världskriget, lever!
Ursula ställs inför ett livsavgörande beslut. Om hon tar hand om Martina riskerar hon att förlora sin nuvarande familj- hennes man skulle aldrig kunna förstå och förlåta.
Vad hon inte vet är att Martinas far lever och att han är fast besluten att återfinna Martina och hennes mor.


Boken är gripande och väldigt bra. Boken är dock väldigt gammal så jag är tveksam om den finns att köpa längre man kan kanske låna den på biblioteket, jag hittade den i en gammal bokhandel på Rörö en Ö utanför vårt landställe för några år sedan.
Jag tycker detta är en sådan bok man bara måste läsa, den har en spännande och gripande handling det är kärlek och vänskap.

4 av 5 hade nog fått en 5a om den varit lättare att få tag på. :D

2 kommentarer:

  1. Herregud! Ååååh, min mamma läste den där boken när hon var 14 och har haft den sen dess. Jag fick den för ett tag sen och läste den och den var ju helt ******* great! HEEEEELT UNDERBAAAAAAAR!!! Vad kul att någon annan också "vet att den finns" hihi :D <33 / Nelly

    SvaraRadera
  2. Skulle vilja köpa den barn312 gunilla.thiele@live.se skillingsryd 56830

    SvaraRadera