tisdag 19 mars 2013

Kretsen

I nästan tre år har jag befunnit mig i Maggie Stiefvaters värld i Mercy Falls, från att första boken Frost kom ut till sista delen För Evigt. Men det vemod jag då kände inför att lämna Mercy Falls suddades ut i samma stund som jag trädde in i hennes nya värld.

Kretsen utspelar sig i en småstad som främst är känd för sin internatskola för rika unga killar. Blue har alltid avskytt killarna på skolan men av en slump lär hon känna skolans mest besynnerliga gäng. Ledaren där är Gansey, han har sedan liten varit besatt i en gammal mytologi och ägnar all sin tid åt forskningsarbete om spirituella geografiska linjer. Blue blir inblandad i killarnas skattsökande då hon själv kommer från en familj bestående av medium. Ju bättre hon lär känna killarna desto mer rädd är hon att profetissan om henne själv ska slå in. En förutsägelse som säger att hon ska döda sin sanna kärlek med en kyss.

Så fruktansvärt bra! Det är helt klart på samma nivå som Frost. Kretsen är mycket mer mystisk och farlig, med mörka hemligheter och magiska detaljer. Samtidigt får man det bästa av Stiefvaters språk, speciellt hennes skicklighet att göra alla karaktärer intressanta och verklighetstrogna i sina beskrivningar. Kretsen är första delen i serien som jag från och med nu kommer följa slaviskt. Detta kan definitivt vara det mest läsvärda hittills i vår!

2 kommentarer:

  1. Den här boken ska jag också ta och läsa. Stiefvater är helt klart en av mina favoriter.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst ut den nyligen och längtar tills 2:an kommer ut i mars 2014 :D

    SvaraRadera