fredag 29 mars 2013

3 saker jag gillar med Wallflower

The Perks of Being a Wallflower har fått över fem inlägg för sig själv på bloggen och jag tycker att den förtjänar ännu fler. Nu när jag läste om Sephen Chboskys fantastiska bok på svenska upptäckte jag att jag aldrig skrivit en recension på boken. Hanna skrev en fin recension här, så mitt inlägg idag tänkte jag skriva lite om tre saker jag älskar med boken. OBS kan finnas spoilers!

1. Böckerna Charlie läser 
Charlie får massa bra böcker från sin svenskalärare Bill som han läser och berättar om. Någon gång tänker jag läsa alla böckerna på listan, i sträck, och sedan diskutera dem med en låtsas Charlie.
  • Dödssynden - Harper Lee
  • En glimt av paradiset - F. Scott Fitzgerald
  • Peter Pan - J.M. Barrie
  • Den store Gatsby - F. Scott Fitzgerald
  • A seperate peace - John Knowles
  • Räddaren i nöden - J.D. Salinger
  • Skogsliv vid Walden - Henry david Thoureau
  • På Drift - Jack Kerouac
  • Den nakna lunchen - William S. Burroughs
  • Hamlet - William Shakespeare
  • Främlingen - Albert Camus
  • Urkällan - Ayn Rand

2. Alla fantastiska citat 
3. Brevformatet 
Det är som att Charlie skriver till mig. Att jag varje dag får ett brev på posten från en Charlie, som med en kuslig insikt skriver om sitt liv, och så är det inget mer med det. För varje kapitel är det som om jag öppnar ett nytt brev och jag vill aldrig att det ska ta slut!

1 kommentar: