söndag 24 mars 2013

Boklistan: Cancer

Cancer, denna sjukdom som tar så många liv och förstör så många andras. Det kan också vara något av det svåraste att skildra i böcker. Utan att romantisera, träffa en öm punkt eller uppröra. Denna månaden listar vi böcker som på ett äkta sätt tar upp detta svåra ämne. 

Vad är så skört att det bryts när du säger dess namn - Björn Sortland 
Björn Sortland skriver så fint! Det här är berättelsen om Markus som blir kär i cancersjuka Ingrid. Med ett avskalat språk lyckas han formulera meningar så laddade med känslor. Samtidigt som den är vacker är den också fruktansvärt sorgligt.

Förr eller senare exploderar jag - John Green 
Inte mycket behövs sägas. Mer än att John Green har skapat en berättelse så hejdlöst rolig och härlig men samtidigt så obeskrivligt sorglig. Jag förstår inte hur John Green har gjort det, jag kan bara säga att han skildrar sjukdomen och sorgen på ett så fantastiskt sätt.

Ett litet hål i mörkret - Ingrid Olsson 
Det här är en berättelse om att ha en sjuk mormor. Huvudpersonen Calle bär hela tiden på rädslan att hon ska dö. Boken blev augustprisnominerad 2008, jag tycker det säger en hel del om Ingrid Olssons skicklighet.

Innan jag dör - Jenny Downham 
Det jag tycker är så bra med Innan jag dör är att man får läsa om hur Tessa, hennes familj och alla runt omkring henne hanterar cancern. Kärlekshistorien är ett plus i kanten, men tankarna i Tessas huvud är det som berör och påverkar en mest. 

Om ni vill läsa om cancer i verkligheten tycker vi ni ska gå in och besöka bloggen Dreamteam. Där skriver Tilde fint och ärligt om hur det är att ha en bästa vän med cancer!

Tidigare Boklistor: 
Generationsromaner 
Internatromantik 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar