onsdag 28 november 2012

Våra podcast-favoriter!


Bokprat och andra diskussioner  går att hitta på många andra medier än bloggar, tidningar och tv. Vår stora favorit är Podcasts, som går att lyssna på vad man vill, när man vill. Det finns massvis med intressanta, roliga och underhållande podcast. Här listar vi några av våra favoriter! 

Elin
Mugglecast - Harry Potter snack i mängder! Här diskuteras Harry Potter böckerna, senaste nyheterna, filmerna, teorier och intervjuer med skådisar och andra Harry Potter-relaterade personer. Otroligt underhållande, speciellt för Harry Potter nörden. Eftersom det finns upp mot 260 avsnitt har jag inte hunnit ta mig igenom alla ännu.

Geniförklarat - Jag började följa den alldeles nyligen men är redan helt fast. Knäppa och roliga diskussioner om allt som har med livet att göra. Dessutom är det bra att den inte är så lång, ca en halvtimma. I alla fall, massvis med humor och skratt!

Talks of Camelot - En podcast om min favoritserie Merlin, kan det bli bättre? Där pratar tre tjejer om allt som har med serien att göra. Men eftersom serien nu efter fem säsonger ska läggas ner (snyft), tror jag podcasten kommer sluta sända. Men om ni gillar Merlin och Camelot får ni inte missa den ändå!

Hanna
Alex och Sigge - Det var denna podcast av Alex Schulman och Sigge Eklund som fick mig att upptäcka podcasten. Det är det roligaste, mest intressanta och bästa jag någonsin lyssnat på. Jag har börjat skratta på tunnelbanan och bussen massvis av gånger, och sedan jag började lyssna ser jag allt i livet på ett annat sätt. Ska du lyssna på någon podcast är det denna!

Värvet - I dryga timmen intervjuar Kristoffer Triumf kända svenska författare/mediaprofiler/sångare m.m. Dessa långa intervjuer låter en verkligen lära känns personen och hittills har jag lyssnat på sex intressanta intervjuer med Jessica Gedin, Jonas Hassem Khemiri, Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Alex Schulman och Sigge Eklund.

Hanapee's otroliga podcast - Den 24åriga bloggaren Hanna Persson pratar tillsammans med sin kompis Martin Huss om feminism, förhållanden, och allt annat mellan himmel och jord. Mysigt och intressant. Lyssna!

Andra bra podcasts: 
P3Dokumentär, Bokhoras podcast, Bookreviews (The New York Times), Coffee Break Spanish, The Penguin Podcast m.fl.

Har ni några favoriter? 

2 kommentarer:

  1. Åh jag gillar verkligen podcasts! Jag lyssnar på Till Slut Kommer Någon Att Skratta med bl a Soran Ismail och en podcast som heter We're Alive och är mer som en ljudbok som handlar om zombies som sprider sig över USA. Kanske inte låter så bra, men det är det verkligen ^^ (lyssnar på den just nu! xD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud vad kul med en ljudbok i podcastformat, den måste jag prova att lyssna på! Och Tillslut kommer någon att skratta har jag länge varit sugen på, ska ta och lyssna på den någon dag :)

      Radera